wtorek, 4 kwietnia 2023

Martwy na 100%

Lubię kodyfikację zasad. Mam obsesję na tym punkcie. Jeśli wiem, że Gracze na następnej sesji będą podejmować jakieś działanie, które w danym systemie nie ma jasnych zasad, staram się je stworzyć od początku do końca. Żeby było uczciwie i tak losowo, jak tylko się da. A teraz już wiem, że to błąd.

Określenie wszystkiego zasadami sprawia, że zawsze staram się dać Graczom losową szansę na coś, co być może wcale nie powinno się wydarzyć. Zawsze podarować im jakiś dodatkowy rzut, który może uratować ich z opresji. Problem w tym, że czasem moi Gracze wplątują się w sytuacje, z których ich postacie nie powinny już znaleźć wyjścia. A robią tak dlatego, że wiedzą o tej jednej, niewielkiej szansie, która zostanie im podarowana, a która umożliwi im wyjście cało z sytuacji bez wyjścia. Koniec z tym.

Rzecz nie jest w tym, żeby udupić Graczy, tylko w tym, by podejmowali bardziej świadome decyzje, bez koła ratunkowego. Zastanowienie nad tym, co robią ma przyjść przed faktem! Dlatego właśnie zdecydowałem, że niektóre sytuacje mogą skutkować natychmiastową śmiercią. Bez pomocniczego rzutu i bez niewielkiej szansy. Realnie.

Jeśli facet trzyma Ci nóż na gardle, próbujesz się wyrwać i nie udaje Ci się, to facet przeciąga ostrzem i jesteś martwy. Bez rzutu za rany (rany od noża są śmiesznie niskie). 

Jeśli gość mierzy Ci w głowę ze strzelby, albo trzyma Ci spluwę przy skroni, to masz niewielką szansę na unik. Gdy Ci się nie uda - blam! Jesteś martwy! Bez rzutu za rany.


Oczywiście w drugą stronę działa to osobno - nie ma sensu rzucania za rany, jeśli Gracz dobija prawie martwego typa po walce, albo dźga widłami związanego. Takie sytuacje się zdarzają, a rzut za rany tylko przeszkadza i niepotrzebnie przedłuża scenę (chyba, że jest istotny dla fabuły - Gracz się spieszy, bo ktoś nadchodzi, albo robi to pod ostrzałem i nie sprawdza efektu).

I tutaj także, żeby nie była to kodyfikacja zasad, musimy dopuścić elastyczność. Dopuszczamy wyjątki, opisy, dodatkowe deklaracje Graczy, sytuację. Wysyłamy jednak jasny sygnał - jeśli znajdujesz się w sytuacji, w której najprawdopodobniej zginiesz, to nie ocali Cię jakiś losowy rzut. Najprawdopodobniej zginiesz!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz