wtorek, 24 stycznia 2023

Sesja Zero

Pojęcie "Sesji Zero" jest względnie nowe (przynajmniej dla mnie). Nie znaczy to, że nie korzystaliśmy z dobrodziejstw, które oferuje, a tylko to, że nigdy nie nazywaliśmy tego "Sesją Zero". Skoro jednak nazwa ta funkcjonuje, to czas napisać do czego służy "Sesja Zero". A służy ona temu, by wszyscy w towarzystwie funkcjonowali wedle tych samych zasad.

Zasady


  • W pierwszej kolejności ustalamy w co w ogóle gramy. Wybór systemu i settingu to podstawa. Omówcie też wszystkie odstępstwa od świata gry, o których postacie Graczy wiedzą. Warto także określić oficjalnie poziom magii / technologii w świecie.
  • Ustalamy z jakich dodatkowych zasad będziemy korzystać, a z jakich nie. Część zasad w podręczniku opisana jest jako "opcjonalne", funkcjonuje wiele zasad alternatywnych, zarówno zaczerpniętych z innych gier, od innych Mistrzów Gry, jak i zasad stworzonych przez grupę. Ustalamy więc które z nich funkcjonują, a które nie. <Uwaga - czasem Gracze świadomie chcą pominąć ten punkt, bo zależy im na odgrywaniu i nie bardzo chcą wiedzieć co stoi za mechaniką. Można im na to oczywiście pozwolić - wtedy jedynie Mistrz Gry pilnuje zasad.>
  • Ustalamy w jaki sposób będą rozdawane Punkty Doświadczenia, czyli co punktuje. Na moich sesjach jest to przede wszystkim odgrywanie postaci (role-playing), poznawanie świata (eksploracja), zgranie drużyny (jeśli ma być zgrana) oraz pomysłowość. Nie nagradzam za dobre rzuty (czyli na przykład za walkę, ubite potwory itp. chyba że Gracz miał na to pomysł, lub świetnie odegrał scenkę).
  • Ustalamy w jaki sposób można wydawać PD. To ważny punkt - może Gracze mogą rozwijać swoje postacie tylko do jakiegoś poziomu, albo mogą rozwijać tylko te umiejętności, które ćwiczą. Ustalcie to już teraz.
  • Jeśli MG ma taką ochotę, możecie ustalić co w przypadku śmierci postaci.

Zachowanie


Osobiście ten punkt jest mi zbędny, bo gram ostatnio w hermetycznej grupie tych samych osób i znamy swoje zachowania. Jeżeli jednak macie taką potrzebę, to ustalcie te kilka rzeczy.
  • Używki. Mam na myśli głównie Alkohol i tytoń - czy w czasie sesji będą obecne / będą przerwy na dymka.
  • Jeśli to konieczne ustalcie kto kiedy odpowiedzialny jest za przekąski.
  • Telefony potrafią rozpraszać, ale można zrobić ustalenie w kwestii odłożenia ich na czas sesji, jeśli czujecie taką potrzebę.
  • Schodzenie z tematu, opowieści i żarty - w jaki sposób sobie z tym radzicie?
  • Tematy zakazane. Zdarza się, że któryś z Graczy (lub MG) zmaga się z jakimś problemem lub ma traumę na jakiś temat. Omówcie wcześniej jakich tematów nie poruszacie na sesji. To ważne!
  • Możecie także jasno określić co w przypadku, gdyby ktoś nie podporządkował się, utrudniał grę lub nie działał w duchu grupy, aby uniknąć późniejszych niejasności, zaskoczenia i nieprzyjemności.

Styl


  • Jakie oczekiwania co do przygody, stylu prowadzenia i postaci mają Gracze. Ta informacja będzie bardzo istotna.
  • Jakie oczekiwania co do Graczy ma Mistrz Gry (prawdopodobnie będą one odzwierciedlać to, za co przyznawane będą PD). Jaki ma styl.
  • Meta Gaming, Power Playing, Murder Hobo i jak sobie z nimi radzić. Omówienie tego na tym etapie pozwoli uniknąć nieprzyjemności i wyprzedzi "cios".
  • Warto na tym etapie ustalić długość przeciętnej sesji, długość kampanii i częstotliwość spotkań, a także to, co robicie w przypadku, gdy nie ma któregoś z Graczy.

Prawdopodobnie każda grupa będzie potrzebowała jeszcze kilku podpunktów, wynikających ze specyfiki i osobistych preferencji - czy odgrywacie seks i mówicie o nim? Czy poruszacie drażliwe tematy (poprawność polityczna jest istotna w przypadku grania z "obcymi" osobami)? Jakiego słownictwa wolno używać a jakiego nie? Oraz wiele, wiele innych spraw, które dla jednych będą istotne, a dla innych nieważne. Ważne jednak dla wszystkich jest to, żeby wynieść coś z Sesji Zero (najlepiej zrobić notatkę i informować o zasadach nowych Graczy, którzy będą dołączać do drużyny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz