wtorek, 10 stycznia 2023

Po co komu kalendarz?

Mistrzu Gry, jeśli nigdy dotąd nie używałeś kalendarza na sesji, to czas to zmienić. Dobrze wykorzystany kalendarz może sprawić, że Twoje sesje będą spójne i wygodne do prowadzenia, a Tobie zdejmie to z barków sporo rzeczy, o których zwykle trzeba pamiętać.

Kiedy tworzysz przygodę, usiądź i przygotuj kalendarz, w którym wpiszesz wszystko to, co niezależne od poczynań Graczy (i nie martw się, jeśli coś pójdzie bardzo niezgodnie z planem, zmodyfikujesz kalendarz do swoich potrzeb). To narzędzie pozwoli Ci odkreślać dni i z góry zaplanować część wydarzeń i okoliczności, które wprowadzą do gry ciekawe urozmaicenie (i w pewnym sensie niezależne). Ponadto pozwoli Ci zapanować nad rzeczami, o których zwykle zapominasz, a które mogą mieć znaczenie dla rozgrywki.

  1. Pogoda to coś o czym nagminnie zapominałem. Owszem, informowałem Graczy o pogodzie, ale zazwyczaj jedynie w dwóch przypadkach - kiedy o nią zapytali lub kiedy była mi do czegoś potrzebna (na przykład do opisów w deszczu). W pozostałych przypadkach pogody nie używałem. 
  2. Wydarzenia losowe można zaplanować z wyprzedzeniem (i niecodziennie). Kiedy Gracze polują na smoka, który pustoszy wioski, można zaplanować działania smoka i wpisać w kalendarz - będzie się go ciekawiej tropić. Jeśli trwa wojna, można w kalendarz wpisać jak przebiegają walki każdego dnia i gdzie przesunął się front.
  3. Dni tygodnia, miesiąca, pory roku - trudno je śledzić bez kalendarza.
  4. Święta - nie zapomnisz o nich, jeśli będą w kalendarzu.
  5. Dziennik - dobrze zapisywać co robi drużyna, żeby później móc sprawdzić gdzie była w danym momencie.
  6. Kursy akcji, zmienne ceny towarów, etc. - jeśli grasz w systemie, w którym obowiązują, możesz je tutaj zaplanować (chociaż możesz też wziąć jakieś archiwalne - byle Gracze nie wiedzieli z kiedy są).

A jeśli chcesz zakupić gotową książeczkę z kalendarzem do prowadzenia sesji RPG, z rubryczkami na wszystkie Twoje potrzeby, to zajrzyj tutaj.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz