wtorek, 23 lutego 2021

Ładuj to na konia

Wracając do tematu końskiego, zorientowałem się, że nie napisałem o czynniku, który szczególnie w przypadku gier RPG ma niebagatelne znaczenie. Nie napisałem bowiem ile właściwie może udźwignąć koń. Ile może uciągnąć. I oto dzisiaj postaram się naprawić swój błąd.

Udźwig Konia Wierzchowego (i Jucznego):


Nie tylko waga ładunku ma znaczenie. Istotne jest także jego rozłożenie. Generalnie, koń wierzchowy może bez uszczerbku na zdrowiu nosić na grzbiecie około 15% masy własnego ciała. Jeśli ładunek jest dobrze rozmieszczony (specjalne juki dla konia jucznego, albo doskonałej roboty siodło, dopasowane i do konia i do jeźdźca, a więc wykonane jak najbardziej na zamówienie), można przyjąć 20%. 

Na krótkich dystansach, nie przekraczając spokojnego tempa i urządzając planowe postoje, w czasie których poimy i karmimy konia, możemy zwiększyć masę ładunku do 30% masy konia. 

Co to oznacza?
  • Koń lekki waży około pół tony (500 kg), a zatem 15% tej wartości to 75 kg, 20% to 100kg, natomiast 30% to 150 kg.
  • Cięższy koń (a zatem nie tak zwrotny, nie tak zrywny), oraz koń juczny waży najczęściej około 600 kg. 15% to zatem 90 kg, 20% to 120 kg, natomiast 30% to 180 kg. 
Widać tu zatem pole do popisu dla Mistrzów Gry (i Graczy), którzy wykorzystują proste zasady handlu - tańszy koń jest często gorszy, a droższy bywa lepszy. Gracz znający się na koniach może dla siebie wybrać egzemplarz nieco lepszy, wytrzymalszy, o większym udźwigu. 

Uciąg Konia Pociągowego:


Na potrzeby gry, możemy przyjąć, że koń pociągowy potrafi uciągnąć 80% masy swojego ciała. Nie mówimy tutaj o danych z towarzystwa opieki nad zwierzętami, ale o realnych danych dla koni roboczych, a takimi są właśnie konie pociągowe. Warto jednak pamiętać o tym, że w zaprzęgach często szło więcej niż jeden koń. I znów - na potrzeby gry można przyjąć, że każdy kolejny koń w zaprzęgu obniża sumę udźwigu o 10%.

A zatem uciąg zaprzęgu liczymy tak:

U = (X * W * 80%) * (100% - (X-1) * 10%)
gdzie:
U - uciąg
X - ilość koni w zaprzęgu
W - średnia waga konia w zaprzęgu

Konie pociągowe ważą około 600-700 kg, a zatem:

Dla zaprzęgu koni o średnie wadze 600 kg (W = 600 kg):
  • 1 koń uciągnie 480 kg
  • 2 konie uciągną 864 kg
  • 4 konie uciągną 1344 kg
  • 6 koni uciągnie 1449 kg
Jak widać, zaprzęganie większej ilości konie nie ma większego sensu jeśli chodzi o udźwig (ma natomiast wpływ na to, że konie mniej się męczą).

Dla zaprzęgu koni o średnie wadze 700 kg (W = 700 kg):
  • 1 koń uciągnie 560 kg
  • 2 konie uciągną 1008 kg
  • 4 konie uciągną 1568 kg
  • 6 koni uciągnie 1680 kg

Proponuję przyjąć w grze wartości z powyższych przykładów.

Cechy Konia


Mając powyższe dane, oraz informacje z moich pozostałych wpisów o tematyce końskiej, możemy śmiało stworzyć wiele unikalnych wierzchowców, koni jucznych i pociągowych. Będą się bowiem różnić:
  • masą, udźwigiem, uciągiem
  • prędkością
  • wytrzymałością
  • zdrowiem
  • odpornością na warunki pogodowe (większa odporność na temperaturę, opady itp)
  • posłuszeństwem (zdolnością do tresury)
  • odwagą (nie boi się wystrzałów/przejedzie obok gnijących zwłok)
  • narowistością (negatywnym stosunkiem do obcych, co świetnie zapobiega kradzieży)
Każda z tych cech może być poszukiwana (kiedy Gracze szukają wierzchowców na targu końskim), oraz rozwijania (jeśli MG pozwala przeznaczać Punkty Doświadczenia na rozwój wierzchowców). Stwarza to wiele ciekawych możliwości nagradzania Graczy ciekawszymi niż zwykłe wierzchowcami, które nie muszą od razu być magiczne, ani nawet "jedyne" w swoim rodzaju. Wystarczy, że będą lepsze niż przeciętne na tyle różnych sposobów, że otwiera się całe spektrum możliwości. 


Inne przydatne wpisy:

1 komentarz:

  1. Dziękuję bardzo za to. Sporo zastanawialiśmy się swego czasu z moimi graczami co z tym zrobić i doszliśmy do podobnych wniosków, ale dobrze dostać coś tak klarownego :D
    Cieszę się, że trafiłem na ten blog, będę go polecał!

    OdpowiedzUsuń