wtorek, 9 lutego 2021

Więzienie

Kiedy Gracz tworzy nową postać, losuje współczynniki, wybiera klasę czy profesję, rozdziela punkty na współczynniki, a nawet opisuje charakter, czy historię postaci, zawsze zostawia coś dla siebie. Olbrzymia część tworzenia bohatera odbywa się w jego głowie. Jest wiele rzeczy, o których nigdy nie informuje Mistrza Gry. Czasem są to sprawy bardzo istotne, mające wpływ na zachowanie postaci, ale także na stosunek innych , niezależnych bohaterów do tej postaci. Nie jest to w żadnym razie złośliwość ze strony Gracza - po prostu w jego świadomości osoba, którą odgrywa istnieje i jest o wiele bardziej realna niż dla Mistrza Gry, który ma w głowie wiele osobowości i osobliwości, które musi odtwarzać na sesji. Często wynikają z tego sytuacje kłopotliwe.

Drodzy Mistrzowie Gry. Jest wiele rzeczy, o które warto zapytać Graczy podczas losowania postaci, a których nie ma na karcie. Poczynając od wyglądu (kolor i długość włosów, czy nosi okulary, znaki szczególne, takie jak blizny i tatuaże i wiele innych), poprzez cechy charakteru a na historii kończąc. Oczywiście dobry Gracz zawczasu poinformuje swojego Mistrza Gry o ważnym szczególe dotyczącym jego bohatera, ale warto mieć do wszystkich Graczy listę pytań szczególnie ważnych dla scenariusza. 

Według mnie czymś, o co zawsze warto zapytać Gracza, jest jego historia zatargów z prawem. Niezależnie od systemu i scenariusza, ta wiedza zawsze jest bardzo użyteczna. Sesja, na której Gracze zrobią coś złego, niezgodnego z prawem, obyczajem, czasem coś brutalnego i niezrozumiałego prędzej czy później nadejdzie w trakcie kampanii. Historia zatargów z prawem może tłumaczyć takie zachowania (albo kontakty), ale być także przysłowiowym gwoździem do trumny. Zależnie od systemu i okoliczności. Każdy kij ma bowiem dwa końce.

W tym względzie konieczne pytania kształtują się tak:
- Czy zrobiłeś coś niezgodnego z prawem? Co to było?
- Co z tego wynikło?
- Czy zostałeś przyłapany?
- Czy poniosłeś karę? Jaką?
oraz (niezależnie od powyższego)
- Czy siedziałeś w więzieniu?
- Ile i za co?
- Czy byłeś winny (jeśli nie wynika to z pierwszej serii pytań)
- Jeśli byłeś winny, to czy uważasz się za winnego?

Ta seria pytań jest bardzo istotna. 
  • Postać, która zrobiła coś złego, ale nie została przyłapana i nie zauważyła żadnych konsekwencji może zrobić to ponownie. Ale mogła też przeżyć mocno swój czyn i więcej tego nie powtórzy. 
  • Przyłapana postać, niezależnie czy poniosła karę, czy nie, będzie figurować w kartotekach (jeśli takowe istnieją)
  • Ktoś, kto był w sądzie, zapewne miał adwokata, który może być godny zaufania, ale może też być jedynym świadkiem (szantaż, zemsta).
  • Ktoś, kto siedział w więzieniu, zapewne zrobił tam sobie przyjaciół, albo wrogów (często i to i to), wie jak tam jest i albo już się tego nie boi, albo przeciwnie - nie chce tam wracać.
  • Konsekwencje tego, że ktoś odsiedział karę mimo tego, że był niewinny mogą być różne. Tak samo jak te, kiedy ktoś uważa się za niewinnego.
  • Gracz, który wyszedł z więzienia, następnym razem może ponieść dotkliwszą karę z uwagi na recydywę.

Słowem - odpowiedzi na te pytania dają Mistrzowi Gry wiedzę nie tylko na temat charakteru Gracza, ale także na temat jego przeszłości, znajomych, światopoglądu, a także psychiki. Według mnie pytanie o historię zatargów z prawem jest o wiele bardziej istotne niż pytanie o to, co dany bohater lubi czy o jego rodzinę. Dowiadujemy się bardzo dużo i wyjaśniamy sobie do końca jeden, konkretny temat - maksymalna wydajność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz