wtorek, 1 sierpnia 2023

Przygotowanie do sesji

Mistrzowie Gry, którzy nie przygotowują się do sesji twierdząc, że świetnie improwizują, to lenie, a w dodatku kłamią na ten temat. Nawet najlepszy improwizator zrobi o wiele lepszą grę, jeśli przygotuje się do sesji, a improwizować będzie jedynie tam, gdzie to konieczne. Mistrz Gry, który nie przygotowuje się do sesji, zabiera przyjemność Graczom nie wykonując "swojej roboty". Owszem, zadaniem Graczy jest wspomaganie Mistrza Gry i rozwijanie historii, ale by tak się stało, ta historia musi istnieć.

Przygotowanie do sesji nie jest jednak wielką trudnością. Potrzeba odrobinę czasu, by przemyśleć kluczowe sceny, a następnie wynotować je i wykonać pracę przy każdej z nich.
  1. Opis i mapa lokacji to podstawa. Nie musi to być dokładna mapa, jeśli nie chcesz pokazywać jej Graczom. Musisz mieć jednak plan, by nie pomylić się względem tego co jest z której strony. W opisie zawrzyj te elementy, które mogą się okazać kluczowe i o których wspomnisz w pierwszej kolejności. Jeśli za gobelinem jest tajne przejście, lepiej opisz gobelin kiedy tylko Gracze go zobaczą, a nie wtedy, gdy zadeklarują szukanie tajnych przejść!
  2. Bohaterowie Niezależni - zapisz sobie ich imiona, żeby mogli się przedstawić z marszu. Cechy charakterystyczne, żeby za jakiś czas nie zastanawiać się, czy to był ten z zezem, czy ten ostrzyżony na jeża. Zapisz też, jakie informacje posiadają (jeśli drużyna ma pozyskać od nich te dane), lub co mają ze sobą, jeżeli jest to istotne. W podobny sposób potraktuj wrogów.
  3. Zasady, zasady, zasady. Tego nie zaimprowizujesz (a jeśli to zrobisz, to tylko dlatego, że musisz i niekoniecznie spodoba się to Graczom). Jeżeli podejrzewasz jak będzie wyglądał ta scena, zastanów się czy znasz zasady specjalne, które zostaną przy niej użyte. Zanotuj sobie skrót tej zasady, jeśli jest skomplikowana i numer strony podręcznika, gdzie ją znajdziesz. W ten sposób nie będziesz musiał wertować książki - możesz przewidzieć już teraz, że ta konkretna reguła będzie potrzebna. Podobnie postąp z wrogami - jeżeli pojawia się jakiś stwór, który ma specjalne zdolności - naucz się ich. Jeśli posługuje się swoimi zasadami - dowiedz się jak działają. Jeżeli potrzebna Ci będzie zasada dotycząca spadania, tonięcia, kontroli umysłu, budzenia paniki czy jeździectwa na stworach latających albo dowolna inna, z której nie korzysta się na co dzień, teraz jest czas, by ją sobie przypomnieć i przygotować się do prowadzenia sesji z jej użyciem! Jeśli potwór, który będzie atakował drużynę ma dużo modyfikatorów i określenie czy trafił wymaga obliczeń, zrób je teraz! Wiesz w co są uzbrojeni Gracze, możesz więc przewidzieć wszystkie modyfikatory, którymi dysponują i zaplanować walkę. Zrób to!

Jeśli rzetelnie przygotujesz się do sesji, nie tylko Gracze będą Ci wdzięczni. Swoboda prowadzenia takiej sesji jest o wiele większa. Komfort daje przyjemność. Oszczędzasz też dużo czasu, dzięki czemu zwyczajnie rozegracie większy kawał gry, a przecież po to się spotykacie, prawda?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz