wtorek, 22 sierpnia 2023

Rola Historii Postaci

Kiedyś w RPG zawsze tworzyło się historię postaci. Z tą inicjatywą wychodzili sami Gracze, by uprzyjemnić sobie rozgrywkę. Obecnie sprawa wygląda nieco inaczej - czasem losowane (lub wybierane) są poszczególne fakty z przeszłości postaci, jej zalety, wady i doświadczenia, ale dosłowne tworzenie historii postaci odeszło do lamusa wśród nowych Graczy. A szkoda, bo jest to bardzo istotny, niemalże witalny element rozgrywki, który ma na nią niebagatelny wpływ.

Jak często zdarzyło się Wam, że Gracz pytał "ej, a czy wiem coś o czymś tam?" albo "a czy umiem obsługiwać tę maszynę?", a Wy określaliście to losowo, nie mając żadnych podstaw, lub sztywno trzymaliście się zasad ze szkodą dla rozgrywki? Dla mnie taki moment zawsze stanowił szansę na odniesienie się do historii postaci. Odpowiadałem więc "a czy jakieś wydarzenie z Twojej przeszłości uzasadnia tę wiedzę/umiejętność?" i Gracz sięgał do notatek i albo znajdował powiązanie, albo oznajmiał, że faktycznie nie umie. I był zadowolony, że jest to w zgodzie z koncepcją postaci.

Oczywiście nie chodzi mi o wiedzę i umiejętności, które istnieją w zasadach danego systemu, ale o te drobne, których nie uwzględniono z uwagi na ich marginalne znaczenie, a które mają tylko dodać smaczku rozgrywce lub wyróżnić Gracza. Przykładem takiej umiejętności niech będzie kod Morse'a. Pojawia się w eterze wiadomość, Postać chce ją rozszyfrować, ale czy ma ku temu podstawy? Cóż - jej historia mówi, że kiedyś była w harcerstwie, zatem tak - ma podstawę do posiadania niezbędnej wiedzy. 


Czasem chodzi nam jedynie o to, by urozmaicić rozgrywkę, stworzyć jakąś ciekawą sytuację, dodać smaczku. Wtedy Gracz mógłby powiedzieć "Jutro będzie ładna pogoda, poznaję po tych chmurach i tamtym ptaku." a jako uzasadnienie powiedzieć, że przecież w jego historii napisano, że dzieciństwo spędził u dziadka - starego Górala, to nauczył się tego i owego.

Nie lekceważcie dodatków, które może nie mają wielkiego wpływu na mechanikę, ale olbrzymi na przyjemność płynącą z rozgrywki. W końcu nie spotykacie się, by odhaczyć kolejne podziemia, ale by dobrze się bawić podczas gry!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz