wtorek, 22 listopada 2022

Pula Zadowolenia

Drodzy Mistrzowie Gry, czy zdarza się, że Wasi Gracze zmuszają swoje postaci do wielogodzinnej pracy bez odpoczynku? Wystawiają je na nudne zajęcia (mag uczący się zaklęć i studiujący księgi po 12 godzin dziennie)? Może nieustannie oszczędzają na jedzeniu i pomieszczeniach sypialnych, wprowadzają postacie w stresujące środowisko albo zmuszają do podróżowania w tę i z powrotem całymi dniami? Jeśli tak, to w jaki sposób informujecie ich, że ich bohaterowie są zmęczeni, zestresowani, znudzeni i zaniedbani? Jak sprawiacie, by zmienili traktowanie swoich postaci (o ile w ogóle o to dbacie)?

W niektórych systemach funkcjonuje coś takiego jak zmęczenie czy wyczerpanie. Można także odegrać to poprzez stosunek Bohaterów Niezależnych do drużyny (dużo gorzej omawia się interesy, jeśli postać Gracza nie myła się od tygodnia i śmierdzi, jest niedogolona, nieostrzyżona, w podartym i zakrwawionym ubraniu). Dziś jednak chciałem zaproponować coś innego.

Zaopatrz się w jakieś znaczniki. Mogą to być zwykłe koraliki. Ważne jednak, by były jednakowej wielkości, ale w różnych kolorach (osobny kolor dla każdego Gracza). Przed każdym z Graczy umieść jakiś pojemnik (słoiczek, szklaną miseczkę), by widzieć stan znaczników wewnątrz. A teraz za każdym razem, kiedy postać Gracza porządnie odpocznie, zazna rozrywki, zje lepszy posiłek, zabawi się, spróbuje czegoś nowego itp. umieść znacznik w słoiczku. Kiedy zaś zmęczy się, wystraszy, zestresuje, ubrudzi, spoci, znudzi itp. zabierz znacznik ze słoiczka (lub kilka znaczników). Wypełnienie słoiczka symbolizuje zadowolenie bohatera, jego ogólną prezencję i stan psychiczny. 

Kiedy dojdzie do sytuacji, w której testujesz ogólne wrażenie, jakie dana postać robi na postronnych, albo szukasz modyfikatora (czy trzęsą mu się ręce, kiedy to robi? Czy wygląda na niewyspanego? Czy upije się jednym drinkiem?), skorzystaj z informacji odczytywanych ze słoiczka. Okaz zdrowia? Przystojniak? Czarująca kobieta? A może zamęczony, gburowaty i złośliwy typ? Stan psychiczny potrafi zmienić nastawienie do świata jak nic innego. A świat zareaguje. 

Prosta i skuteczna technika, którą polecam tym, którzy chcą wykrzesać z Graczy jeszcze trochę immersji i obserwować, jak wkraczając do miasta wydają pieniądze na łaźnię, lepsze jedzenie, prawdziwe łóżka, towarzystwo najpiękniejszych kobiet i najbardziej wpływowych mężczyzn, najlepsze cygara i wygodne buty, zamiast zadowalać się czymkolwiek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz