wtorek, 1 listopada 2022

Tęsknoty, Motywacje, Pragnienia

Dawno przestałem "bawić się" w fizyczne odgrywanie bohaterów niezależnych. Skupiłem się na opisie, a nie na garbieniu się, zmienianiu głosu czy odgrywaniu nerwowych tików (ok, to ostatnie czasem stosuje - jest wyraziste). Pozostał opis, styl wypowiedzi (jeśli postać przeklina, to i ja przeklinam, jeśli do wszystkich zwraca się per "kochany", to i ja się tak zwracam) oraz czasem ulubione powiedzonko czy wtrącenie. Dlaczego tak? Bo mam Graczy, którzy skupiają się na czym innym. Którzy nie udają swoich postaci, a grają opisem. Dostosowałem się.

Dlatego właśnie, by zbudować klimat skupiam się na czymś innym. I tu do głosu dochodzi tytuł tego posta. Skupiam się na tęsknotach, motywacjach i pragnieniach. I przypisuję je do każdego bohatera niezależnego oraz do bohaterów Graczy (chcę je znać i chcę, by Gracz je znał). Wystarczy wiedza o tych trzech rzeczach, by nadać postaci kierunek, określić cały jej rys charakterologiczny.

Tęsknoty


To, za czym dana postać tęskni mówi nam wiele o jej przeszłości, a jednocześnie nieco zmiękcza zbyt wielkich twardzieli. Może także posłużyć jako haczyk do rozpoczęcia przygody, czy wątku pobocznego, albo ukłon w stronę Gracza.

Barbarzyńca, który wściekle rzuca się na wrogów, dużo pije, uwielbia burdy w karczmach i obracanie dziewek, ale skrycie tęskni do górskiej przełęczy, na której spędził młodość i zachwyca się pięknem dzikiej przyrody (szczególnie w terenach górzystych) jest o wiele bardziej wymiarowy.

Złodziej, który utracił ukochaną, kiedy odeszła z innym ma w sobie pewną melancholię. Być może kiedy kradnie klejnoty, wyobraża sobie, że to dla niej. Może nawet próbuje ją odszukać, chociaż nie przyznaje się do tego przed nikim z drużyny.

Beznogi karczmarz, który tęskni za służbą na morzu, w marynarce, za minioną młodością, kiedy był porucznikiem i dowodził oddziałem marynarzy, za barem ma obrazy okrętów a pod sufitem głównej sali wisi najprawdziwsza kotwica jest o wiele ciekawszy i wyróżnia się z szeregu karczmarzy. Od razu wiemy jak go odegrać, jak opisać jego przybytek i mamy pomysły na to, co może się wydarzyć w związku z nim.

Motywacje


Najbardziej oczywistą cechą, którą powinien posiadać każdy bohater (zależny i niezależny) jest motywacja. To ona tłumaczy dlaczego postać robi to, co robi. Jeśli masz określoną motywację, wiesz jak zachowa się w danej sytuacji, a to usprawnia zarówno tworzenie scenariusza jak i prowadzenie przygody.

Dlaczego złodziej odszedł z gildii i przyłączył się do grupy awanturników, łowców czarownic? Być może z nudów. Może nadepnął na odcisk komuś niewłaściwemu, gildia go sprzedała i teraz potrzebuje ochrony kogoś silniejszego? A może to misja od gildii? Szansa sprawdzenia się? Zwiększenia reputacji? A może jest szpiegiem?

Czemu ten mag stał się zły? Bo wierzy, że "ciemna strona jest łatwiejsza?" A może to wynik długoletniej waśni z kimś, kto akurat stoi po stronie dobra i po prostu tak wyszło? Może jest pod wpływem hipnozy lub jakiegoś potężnego artefaktu? A może to efekt choroby? 

Dlaczego napotkany żebrak stara się pomóc drużynie? Liczy na zysk, czy może ma inne, ukryte intencje? Może podoba mu się drużynowa elfka? Może przypomina mu córkę? A może widzi szansę na odmianę swojego losu? Może sam kiedyś był w sytuacji, w której znajdują się bohaterowie i chce ich uchronić przed losem, który jego spotkał?

Pragnienia


To nieco inna działka niż motywacje, chociaż czasem może być z nimi mylona. Chodzi tutaj o to, by nadać bohaterowi cel (a nie przyczynę) lub dodać dodatkową warstwę do już istniejących tęsknot i motywacji.

Pragnieniem naszego barbarzyńcy może być to, żeby zostać sławnym gladiatorem i mieć harem, złożony z wielu żon. Może wcale nie chce wracać w rodzinne strony, mimo tęsknoty.

Być może opisany powyżej zły mag nie chce władzy nad światem, ani unicestwienia wrogów. Może chciałby tylko w końcu mieć spokój, zaszyć się gdzieś w dobrze zaopatrzonej bibliotece i żeby nikt mu nie przeszkadzał przez dwadzieścia z górą lat.

Może największym pragnieniem złodzieja wcale nie są pieniądze i miłość, ale dobra zabawa i towarzystwo prawdziwych przyjaciół? Tyle, że nigdy nie miał szansy go zrealizować i uważa, że dopiero kiedy zgromadzi majątek, to będzie go stać na to, by się rozerwać.

Czasem skryte pragnienie wiele nam wyjaśnia i mówi dokładnie jak zachowa się dana postać w sytuacji zagrożenia, albo jak zareaguje mając przed sobą trudny wybór. Dobrze jest to wiedzieć o postaciach Graczy, a jeszcze lepiej o Bohaterach Niezależnych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz