wtorek, 20 października 2020

Nowy Świat

Granie w zupełnie nowym świecie (settingu, systemie, etc.) to zawsze duże wyzwanie, tak dla Mistrza Gry jak i dla Graczy. Jeśli Gracze nie usiądą i nie przeczytają opisu świata, a przeważnie tego nie robią, zadaniem Mistrza Gry jest także zapoznanie Graczy ze światem. Można to zrobić na wiele sposobów - odegrać narratora przed rozpoczęciem gry, zrobić fabularne wprowadzenie, w którym przemycimy jak najwięcej informacji, napisać (lub znaleźć już napisane) opowiadanie i dać je Graczom do przeczytania, albo znaleźć części wspólne opisywanego świata i znanych dzieł filmowych i zwyczajnie porównać je dla Graczy (wiecie, miasto wygląda tak, jak to z "Sędziego Dredda" czy świat postapo w stylu "Mad Maxa").

Według mnie eleganckim sposobem jest stworzenie Graczom postaci, pochodzących z obrzeży, niewielkich miejscowości i nieposiadających zbyt wiele wiedzy o świecie, a następnie wysłanie ich na wędrówkę. W ten sposób Gracze poznają świat razem z Postaciami i błędy Graczy, wynikające z nieznajomości obyczajów są jednocześnie błędami Postaci, co jest fabularnie uzasadnione. To daje także Mistrzowi Gry ciekawe i oryginalne możliwości, których nie dałoby się zastosować w innych okolicznościach. Dlatego gra w zupełnie nowym świecie to szansa, a nie problem i polecam podejść do tego zagadnienia właśnie w ten sposób.

A jak Wy wykorzystujecie fakt, że Gracze nie znają świata? Albo jak sobie z tym radzicie? Podzielcie się w komentarzach, albo napiszcie do mnie.

Warto przeczytać w tym temacie:

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz