sobota, 1 lutego 2014

Zdolności Specjalne cz. 1

W każdym niemal tradycyjnym systemie RPG istnieje system Współczynników/Cech/Atrybutów uzupełniony Umiejętnościami/Biegłościami, które tworzą bohatera. Części zdolności nie można jednak oddać za ich pomocą. W celu uzupełnieniu tego braku, systemy wprowadzają różnego rodzaju Wady i Zalety, Korzyści czy innego rodzaju Zdolności, które opisowo ukazują dodatkowo charakter, talent czy też wyszkolenie bohatera. Takie Specjalne zdolności mogą być wrodzone lub nabyte i to właśnie one przeważnie odróżniają bohatera od przeciętnego BNa spotkanego na ulicy. Sam lubię, gdy moi gracze wzbogacą tak swoją postać, dlatego ważne jest, by mieli z czego wybierać. W tym celu sporządzam listę Zdolności Specjalnych - wymyślonych przeze mnie i graczy, zapożyczonych lub zmodyfikowanych. Pomyślałem, że może jeszcze komuś ta lista się przyda, zatem dzisiaj pierwsza jej część:

Drzemka:
Postać z tą zdolnością potrafi usnąć dokładnie wszędzie, a do tego prawie natychmiast. Drzemka doskonale regeneruje siły, pozwalając tym samym wydłużyć czas czuwania po przebudzeniu. Umiejętność szczególnie przydatna na długich, wojskowych misjach, gdy nigdy nie wiadomo kiedy będzie się miało okazję przespać. Dodatkowymi umiejętnościami, które można wykupić osobno są: możliwość obudzenia się po wyznaczonym czasie (na przykład pół godzinie od zaśnięcia), czujny sen oraz możliwość przedłużonego czuwania (które odeśpimy później).

Poker Face:
Umiejętność doskonałego ukrywania emocji. Postać z tą umiejętnością poza modyfikatorami do umiejętności hazardu oraz odporności na postrzeganie emocji, nie okazuje strachu (mimo że go czuje) czy zaskoczenia. Pozwala także skuteczniej zastraszać, przesłuchiwać czy kłamać.

Wyczucie Czasu:
O Wyczuciu Kierunku wie każdy, ale Wyczucie Czasu może być tak samo pomocne. Postać z tą umiejętnością zawsze wie, która jest godzina oraz ile czasu minęło od danej chwili. Dodatkowo można wzbogacić umiejętność o stoper (postać potrafi dokładnie w sekundach powiedzieć ile ich minęło od jakiegoś wydarzenia - w granicach rozsądku, jest w stanie śledzić w głowie czas od jednego wydarzenia na raz), oraz o umiejętność określenia ile czasu minęło przebywając w celi bez okien lub w podziemnej jaskini.

Panowanie nad Metabolizmem:
Bohater obdarzony tą mocą potrafi zwolnić lub przyspieszyć swój metabolizm. Może zapaść w letarg i zużywać minimalne ilości powietrza, żywić się przez jakiś czas niewielką ilością, nie tracąc wydajności, wstrzymać oddech na długi czas. Potrafi też zwiększyć wydolność organizmu poprzez przyspieszenie metabolizmu. Dużym wydatkiem energetycznym może długo i szybko biec, zwiększyć swoją wytrzymałość itp. Oczywiście wszystko to musi później "odchorować" - odespać lub nadrobić kalorie.
Jeśli MG pozwoli na opanowanie organizmu w jeszcze większym stopniu, postać potrafiła będzie kontrolować fale mózgowe (obrona przed telepatią czy wykrywaczem kłamstw) albo wydalać z organizmu wszelkie toksyny (w tym trucizny).

Dalsze zdolności będą prezentowane w swoim czasie... Dla niektórych taka lista nie będzie niczym nowym, ale być może komuś jednak się przyda.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz