wtorek, 19 marca 2024

Rodzaje Osiedli Ludzkich

Tworząc świat lub adaptując jego fragment na przygodę a nawet opisując krajobraz, Mistrz Gry mierzy się z tematem opisania osiedli ludzkich. Ludzie zaludniają sporą część świata, po którym wędrują poszukiwacze przygód. To wiąże się z tym, że drużyna napotykać będzie na siedliska ludzkie różnej wielkości i w różnym oddaleniu od siebie przez większość gry (jeśli nie przez całą). Dobrze byłoby więc rozumieć czym charakteryzują się osiedla różnej wielkości.


1 Osada


Najmniejszą formą siedliska ludzkiego, w którym zamieszkuje więcej niż jedna rodzina jest osada. Składa się ona z kilku domostw - gospodarstw, zamieszkiwanych przez mniej niż 100 osób. Osada bardzo często skupiona jest na jednym surowcu (rybach - ich łowieniu, suszeniu, marynowaniu; drewnie - wycince, obróbce). Posiada także dostęp do zasobów (jedzenie, woda pitna), ale jedynie w stopniu pozwalającym na zaspokojenie własnych potrzeb.

Osada mieści się w pewnej odległości od głównego szlaku, w miejscu uzasadnionym od surowca, wokół którego jest skupiona. Nie ma tutaj sklepów czy zajazdów, a podróżni mogą liczyć co najwyżej na nocleg na sianie i miskę ciepłej strawy w zamian za pomoc w pracach fizycznych lub za użyteczny fragment ekwipunku.

W osadzie nie ma także niczego, co przypominałoby służby porządkowe - w obliczu zagrożenia wszyscy starają się pomóc lub ukrywają się albo uciekają. Mieszkańcy osady najprawdopodobniej będą się wspierać przy większych przedsięwzięciach, takich jak budowa domu, ściąganie pni czy narodziny potomstwa.

2. Wieś


Wieś to nieco większa jednostka organizacyjna. Zamieszkuje ją przeważnie od 100 do nawet 1000 osób. Aby wyżywić taką ilość ludzi, niezbędne są farmy i spichlerze, pozwalające zachować zapasy na zimę. Prawdopodobnie posiadają także nadprodukcję żywności, ale o tym za chwilę. 

Wieś nie jest zawieszona w próżni - najprawdopodobniej jej zarządcą (a często właścicielem) jest jakiś możny, mający siedzibę w najbliższym mieście. To tam trafiają nadwyżki żywności. Wieś leży więc na szlaku, by ułatwić transport. Wieś jest więc ściśle związana z najbliższym miastem za sprawą dostaw, handlu, a jeśli powstała ze względu na jakiś inny (poza produkcją żywności) rodzaj surowca, to także jego transportem.

We wsi leżącej na szlaku najczęściej jest karczma, która jest jednocześnie sercem życia tego miejsca. To tutaj po zmroku gromadzą się mieszkańcy, żeby nie marnować świec, drewna na ogrzanie domostw w zimie i na gotowanie posiłków (jeśli ktoś mieszka sam). Tutaj też mogą zatrzymać się podróżni, jako że taka karczma (zajazd) dysponuje także jednym czy dwoma (większą ilością, jeśli szlak na którym leży jest ruchliwy) pokojami gościnnymi. Prawdopodobnie we wsi mieści się także mały sklep z podstawowymi towarami (narzędziami, ubraniami czy jedzeniem, żadnej broni się tu raczej nie znajdzie). Czasem we wsi jest kościół, jeżeli jest ona wystarczająco duża, lub podróż do najbliższej świątyni zabrałaby zbyt wiele czasu. We wsi odbywa się także targ, jednak i tu głównym towarem jest żywność. Czasem jednak podróżujący kupcy obowiązani są wystawić swoje towary na targu przynajmniej na jeden dzień.

Czasem we wsi mieszka zarządca (sołtys), który jest reprezentantem właściciela. Zbiera on podatki, wysłuchuje mieszkańców i podejmuje doraźne decyzje. We wsi jest także często kilku strażników. Często są nimi ochotnicy, opłacani z podatków. Można przyjąć, że jest jeden strażnik na każdych 50 mieszkańców, prawdopodobnie jednak nie są oni zbyt dobrze wyszkoleni i radzą sobie głównie z pijakami czy drobnymi złodziejami.

3. Miasteczko


Miasteczko jest większe od wsi, ale mniejsze od miasta. Można powiedzieć, że jest jego zalążkiem. Mieści się na szlaku, co w praktyce oznacza, że krzyżują się tutaj trakty, lub przynajmniej widoczne jest rozwidlenie. Miasteczko otoczone jest wsiami i mimo, że posiada otaczające je farmy, uzależnione jest od dostaw żywności. 

W miasteczku kwitnie handel (nie na darmo mieści się na skrzyżowaniu szlaków) - jest tutaj duży rynek, nieźle zaopatrzone, wyspecjalizowane sklepy oraz cechy rzemieślników. Istnieją gildie - od tych przestępczych poprzez wspomniane cechy zawodowe i handlowe aż po siedziby gildii magów czy alchemików. Są także liczne gospody, karczmy, tawerny i zajazdy. Jest tu także świątynia, a nawet kilka miejsc kultu, jeśli gramy w systemie politeistycznym, a na danym obszarze jest kilka popularnych wierzeń/

Jest tutaj ratusz, a rząd składa się prawdopodobnie z kilku osób, na których czele stoi burmistrz lub kanclerz, najczęściej związany z kościołem lub handlem, w zależności od tego, która branża ma w danym okresie większe wpływy. Mogą być mury miejskie (czasem w budowie), a także straż miejska, która jest uzbrojona, wyszkolona i skoordynowana, a także dobrze zarządzana - z pewnością posiada paru doświadczonych dowódców.

4. Miasto


Miasto to siedlisko ludzkie, w którym zamieszkuje powyżej 5000 mieszkańców, podzielonych na klasy i warstwy społeczne - od biedoty poprzez mieszczan i możnych aż po szlachtę. Prawdopodobnie posiada kilka zestawów murów, powstałych w miarę powiększania się miasta, a za ostatnimi mieszczą się najstarsze budynki. W mieście zamieszkują rodziny znaczących ludzi, nawet jeśli oni sami piastują funkcję w okolicznych miasteczkach. To tutaj odbywa się "wielka polityka", tutaj dzieli się władze i planuje dalsze losy królestwa lub chociaż jego części.

W mieście mają siedziby wszelkie możliwe gildie i stowarzyszenia, jest tu wiele karczm i miejsc, których zadaniem jest ściągnięcie, zatrzymanie i "wydojenie" podróżnych - od kabaretów i burdeli poprzez teatry i sale koncertowe aż do parków, pomników, fontann i miejsc kultu. Mieszczą się tutaj katedry i pałace. Przez bramy miejskie płynie potok podróżnych, kupców i mieszkańców, a na targach i w sklepach można znaleźć dosłownie wszystkie towary i usługi (jeśli się wie jak szukać).

Miasto posiada solidne mury i bramy, straż miejską, koszary i więzienia (lochy). Często poza strażą miejską stacjonują tutaj także oddziały wojskowe. Z uwagi na wielu zamożnych mieszkańców i kupców, którzy chcą być dobrze chronieni, a także na gawiedź, spragniona widowiska, na rynku miejskim z pewnością zlokalizowany jest szafot, a straż miejska nie cacka się ze schwytanymi przestępcami. W mieście nie warto więc rozrabiać.


Mam nadzieję, że to proste rozróżnienie pomoże Wam, drodzy Mistrzowie Gry, lepiej opisywać napotkane wsie i miasta i da Wam lepsze zrozumienie różnic pomiędzy nimi. Teraz wystarczy, byście na swoich mapach zaznaczyli którym typem siedliska ludzkiego jest dany punkt, a od czasu do czasu postawili na drodze Graczy coś wyjątkowego, zamiast zwykłej wsi otoczonej palisadą (uzasadniacie w ogóle dlaczego mieszkańcy poświęcili czas, siły i budulec na postawienie palisady, przed czym się chcieli ochronić?) czy bezpłciowego miasteczka z sympatycznym burmistrzem, który wita wszystkich podróżnych albo sklepem z bronią wszędzie tam, gdzie mieszkają ludzie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz