wtorek, 15 czerwca 2021

Polowanie (Warhammer 4ed)

Miałem ostatnio przyjemność poprowadzić polowanie w systemie Warhammer 4ed. Polowanie nie za duże, nieplanowane, ale dające sporą satysfakcję i będące spełnieniem ambicji krótkoterminowej. 

Mechanicznie polowanie rozgrywa się za pomocą umiejętności "Sztuka Przetrwania" i polega na wykonaniu pojedynczego rzutu. Gdzie tu emocje? 

Uznałem, że polowanie na większego zwierza, zdobywanie trofeum, wypełnianie ambicji powinno polegać na czymś nieco większym. Kiedy więc Łowczyni zauważyła pięknego jelenia stojącego na leśnej polanie, pod wiatr, wpierw określiliśmy dystans do celu. Dysponując krótkim łukiem musiała podejść bliżej - zwykle byłaby to umiejętność skradanie, jednak w tym przypadku właśnie ta czynność stanowiła istotę polowania, zatem rzut odnosił się do umiejętności sztuka przetrwania. Udany test pozwolił jej zbliżyć się do celu na odległość kolejnych dziesięciu kroków. Następny nieudany test (ale nie pechowy) mówił "dalsze podejście jest ryzykowne, a do tego zmienia się wiatr". Mechanicznie kolejny rzut obarczony byłby karą. Łowczyni zdecydowała się więc na strzał i... trafiła. Rogacz wierzgnął, ale strzała wbita głęboko między żebra okazała się utrudniać mu poruszanie się. Adrenalina zrobiła jednak swoje i zwierzę rzuciło się do ucieczki. Drugi strzał był niecelny i łowczyni co sił w nogach wybiegła na polankę, gdzie pierwszy raz zobaczyła swoje niedoszłe trofeum. Teraz potężny samiec nie mógł tak prędko skryć się za linią drzew i kolejna strzała dosięgła go, raniąc jeszcze dotkliwiej niż pierwsza. Zwierze upadło, i choć ze wszystkich sił próbowało podnieść się po raz kolejny, strzał z bliska zakończył jego żywot.

Jeśli chcecie stworzyć pamiętną scenę, a mechanika nieco spłyca zadanie, nie bójcie się opisów. Nie wahajcie prosić o kilka rzutów, których odbiciem będzie pewna opowieść, którą stworzycie wraz z Graczem. Niech chwile, które powinny zostać zapamiętanie (pierwsze udane polowanie na grubego zwierza), zasługują na to zapamiętanie. Nawet jeśli cała sytuacja zajmie tylko 5 minut, niech będzie czymś więcej niż pojedynczym rzutem z serii "udało się / nie udało się".

4 komentarze:

  1. Jeśli wymagamy więcej rzutów, żeby akcja odniosła sukces, warto zadbać, żeby każdy z nich był odpowiednio łatwiejszy. Prawdopodobieństwo i tak zrobi swoje, o sukces wcale nie będzie tak łatwo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sama seria rzutów, bez obudowania tego opisem, nadal będzie tylko turlaniem. Nie wiele to zmieni w kwestii uczynienia Gry i takiego wydarzenia atrakcyjniejszym dla Gracza. Tekst miał na celu uzmysłowienie niektórym (z naciskiem na niektórym) MG, że wiele rzeczy można uczynić ciekawszym, dodając opisy do tych samych rzutów.

      Usuń
  2. Dlatego lubię takie systemy jak Burning Wheel gdzie mamy Linked Tests. I często używam tego rozwiązania również w innych systemach, a na przykład Warhammer się do tego nadaje (podobnie jak wiele innych systemów z dużą listą umiejętności). Takie działanie możemy rozbić na poszczególne części i wynik poprzedniej wpływa na trudność następnego testu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. WH4ed ma mechanikę "Testów wydłużonych", która dobrze się sprawdza.

      Usuń