wtorek, 15 grudnia 2020

Notatki o Graczach

Robienie notatek przed sesją to rzecz oczywista - nawet jeśli MG nie ma kompletnego scenariusza, to zawsze dysponuje jakąś kartką z ważnymi notatkami, schematem, rozpiską w punktach albo mapą. Nawet, przy sandboksie posiadanie kartki z fajnymi imionami, mapką okolicy czy dowolną przypominajką jest najzupełniej normalne. Warto jednak także mieć czystą kartkę, by tworzyć notatki o Graczach.

Zawsze mam pod ręką notatnik właśnie w celu robienia zapisków o bohaterach. I zapewniam, że jest to kluczowa sprawa z kilku powodów. Część tych notatek jest po sesji utylizowana, bo potrzebne są na bieżąco i nimi zajmę się w pierwszej kolejności.

Notatki Bieżące


Najważniejsze w notatkach, które potrzebne są tylko na tej jednej sesji są obrażenia oraz amunicja (oczywiście w systemach, w których ma ona znaczenie). 

Tak, notuję sobie jakie rany odniosła każda z postaci graczy, żeby nie pytać ich co chwilę jaki mają minus do rzutu, a także by rozsądnie opisywać to, co się z nimi dzieje. Zapisuję nie tylko wartość punktową, ale także lokację i rodzaj rany. Dzięki temu wiem, czy bohaterowi krew zalewa oczy, czy czuje w ustach metaliczny posmak, czy zostawia za sobą krwawy ślad, czy zatacza się idąc, czy może udawać, że nic mu nie jest i nie wzbudzać podejrzeń, czy kuleje itp. 

Drugą rzeczą jest amunicja pozostałą w magazynku. Gracze często nie pamiętają o tym, by ją skreślać, a nie ma nic bardziej naturalnego, niż ciche "klik", kiedy Gracz spodziewa się ustrzelenia swojego celu. Taka sytuacja bardzo podnosi poziom realizmu. Ja akurat stosuję sztony pokerowe, które za ekranem układam w stosiki reprezentujące konkretne, posiadane przez Graczy bronie. Ze stosiku zdejmuję sztony i odkładam na bok. W ten sposób mogę szybko "naładować" broń, gdy następuje taka deklaracja. No i już nie przypominam Graczowi ani o skreślaniu pocisków, ani o tym, że amunicja się kończy. Może tego pilnować sam (ale nie musi), a wymagam od niego tylko skreślania naboi w momencie ich ładowania do magazynka.

Ponadto do notatek bieżących trafiają też takie rzeczy, jak zmęczenie, głód, pragnienie, zdrowie (katar gdy zasłużą, problemy żołądkowe, kiedy jedzą coś, czego nie powinni) itp. Dzięki temu pamiętam o tym na sesji. Notatkę robię często, gdy pojawiła się przyczyna (gracze zjedli nieświeże mięso w karczmie), a skutek pojawi się dopiero za jakiś czas (wymioty w czasie przeprowadzanego włamania to nic przyjemnego). Warto robić notatki tego typu.

Notatki Ciągłe


Na notatki ciągłe składa się wszystko to, czego dowiaduję się o postaci gracza od samego Gracza. Wszystko, co mówi może się składać na informację o postaci. Kiedy mówi, że czegoś nie lubi jeść, kiedy przyznaje, że miał problem z alkoholem i już nie pije. Kiedy opowiada o swoim dzieciństwie, rodzinie, poprzedniej pracy, byłej dziewczynie - wszystkie takie rzeczy warto zanotować. Po co? Oczywiście po to, by w przyszłości wykorzystać.

Kiedy bohatera, który miał wcześniej problem z alkoholem przyłapiemy na piciu na przyjęciu, możemy sprawdzić, czy nie upije się i nie zrobi rozróby, albo czy nie wpadnie w cug. Jeśli rozstanie z byłą było burzliwe, może będzie ona chciała się zemścić. A może mają dziecko, o którym bohater nie wie. A może... 

Notatki na temat postaci gracza to kopalnia pomysłów na wątki poboczne, bohaterów niezależnych, questy, a nawet główną linię scenariusza. Nie lekceważcie ich, bo to ujmie Wam sporo pracy. A do tego, jeśli to Gracz o tym wspomniał, to powinien ucieszyć się, że zbudował kawałek świata gry. No i zapewne chciałby umieścić swoją postać w takiej sytuacji (właściwie już umieścił).

Zaprzyjaźnijcie się z notatkami, robionymi w czasie sesji. Nie tylko tymi, wymaganymi przez mechanikę systemu, ale także takimi, które przydadzą się Wam do zwiększenia realizmu i immersji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz