wtorek, 22 grudnia 2020

Tworzenie Postaci - wykorzystaj to, co lubią Gracze

Jedną z rzeczy, którą lubią wszyscy moi Gracze, a im bardziej są doświadczeni, tym bardziej to lubią, jest tworzenie postaci. Szczerze mówiąc, ja też bardzo lubię ten moment i nawet, jeśli Gracze tworzą postać pod już wcześniej napisany scenariusz, daję im sporo swobody, by wykreowali bohatera, którego nie tylko będą lubić, ale o którym będą także dużo wiedzieć. Oczywiście w ten sposób ja także dużo o nim wiem.

Na losowanie postaci poświęcamy przynajmniej jeden cały wieczór. Jeśli postaci poszczególnych Graczy znają się ze sobą, a Gracze nie mają nic przeciwko temu, by reszta je znała, tworzymy postacie wspólnie przy jednym stole. Jeśli tak nie jest, spotykam się osobno z każdym z Graczy i każdemu poświęcam czas osobno. Nigdy nie przyspieszam tego etapu - Gracz dostaje tyle czasu ile chce, by cieszyć się tworzeniem nowego bohatera. A ja bezwstydnie wykorzystuję to, że oni lubią ten etap przygotowań do przygody. 

Oczywiście tworzenie postaci nie ogranicza się do wylosowania cech, umiejętności i wszystkich wartości liczbowych, wzbogaconych o zdolności specjalne, posiadany ekwipunek i kilka słów o historii bohatera. Zawsze idziemy te kilka kroków dalej, by dobrze go poznać. I to Gracz o nim opowiada (lub opisuje mi o jaką postać mu chodzi, a ja tworzę dokładną historię tej postaci, którą przedstawiam drużynie jako wstępniak do pierwszej sesji).

A jak wykorzystuję to, że Gracze lubią tworzyć bohaterów? Cóż, w odpowiednich momentach wtrącam parę pytań, dzięki którym dowiaduję się faktów, które nie dość, że dokładnie pokazują charakter postaci, to dają mi wskazówki co do tego, w jaki sposób zachowają się w konkretnych sytuacjach. A to ułatwia pisanie scenariusza w taki sposób, by Gracze mieli jak najwięcej frajdy. Miło podczas gry widzieć, że Gracz zaciera ręce widząc, jak sytuacja kształtuje się w ulubiony przez jego postać sposób.

Przykładowo, jeśli prowadzę przygodę w systemie Cyberpunk 2020, wplatam w losowanie postaci pytania tego typu:
  • z czego bohater utrzymywał się do tej pory (to, że jest przykładowo nomadem, niewiele o tym mówi),
  • gdzie mieszkał,
  • czy ma jakieś zobowiązania (alimenty, kredyt, długi, etc.),
  • czy kogoś zabił (ile osób, w jaki sposób, jaki jest jego stosunek do zabijania),
  • czy był w więzieniu / jest notowany / poszukiwany, etc.

W moim odczuciu zupełnie inaczej będzie zachowywał się bohater, który nigdy nikogo nie zabił, a teraz musi zabijać gangusów w obronie własnego życia niż taki, który wcześniej został zgarnięty za udział w strzelaninie, a potem zabił nożem współwięźnia. Jeszcze inaczej zachowa się typ, który ma na koncie dwanaście zabójstw na zlecenie, z czego trzy ostatnie za pomocą karabinu snajperskiego.

Podobnie inne podejście będzie miał facet, który od małego mieszka na ulicy i niedawno dorobił się małego baraczku pod mostem, a inaczej gość, który miał własny apartament, ale poszukiwany przez policję zszedł do podziemia i obecnie nocuje w namiocie pod tym samym mostem. A przecież obie te postacie w miejscu zamieszkania wpiszą sobie "slumsy, pod mostem", co nie mówi wszystkiego.

Nie spieszcie się z tworzeniem postaci, by jak najszybciej zacząć Gracz. Cieszcie się tworzeniem bohaterów, dajcie sobie czas, by ich polubić. Gwarantuję, że Gracz, który lubi swoją postać będzie grał o wiele lepiej, a taki, który wie wszystko o swoim bohaterze, będzie do tego konsekwentny (co nie znaczy, że przewidywalny). Taka postać, która ma na sobie dużo "mięsa" jest o wiele konkretniejsza, lepiej osadzona w świecie i scenariuszu, łatwiejsza w odgrywaniu i bardziej ludzka. Daje więc więcej frajdy Graczowi, Mistrzowi Gry i reszcie drużyny. A przecież do tego właśnie dążymy!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz