wtorek, 16 kwietnia 2024

Mechanika Eksploracji

Eksploracja to jeden z ważniejszych elementów gier fabularnych, który jednak bardzo często jest lekceważony. Odgrywamy walkę, odgrywamy dialogi, ale eksploracja... tego jakoś nie umiemy. a dobra eksploracja jest na wagę złota! W dodatku powinien to być najczęściej używany element RPG.

W zasadzie "trybu eksploracji" używamy tylko podczas przeczesywania ruin i podziemi. A przecież podróż jest doskonałą okazją do grania. Podobnie jak pobyt w mieście. Często pomijamy te elementy, przyspieszamy czas i zbywamy je jednym zdaniem. Zachęcam do używania eksploracji częściej.


Rozumiem, że powodem dla którego pomijamy eksplorację jest brak mechaniki dotyczącej tego aspektu, dlatego właśnie chciałbym zaproponować szkielet takiej mechaniki, która sprawi, że eksploracja stanie się ekscytująca i bardziej zrozumiała, zarówno dla Mistrza Gry jak i dla Graczy.

Zasady Eksploracji (Mechanika)


Pierwszym etapem eksploracji jest to, co prawdopodobnie każdy już zna - opis podany przez Mistrza Gry. Zarys sytuacji, informacja co odbierają zmysły - co członkowie drużyny widza słyszą i czują. To ważny etap i warto się wysilić - buduje nie tylko otoczenie, ale także atmosferę i pobudza Graczy do uczestniczenia.

Drugim etapem są deklaracje - Gracze mogą dokładniej badać elementy "scenografii", używać ich, poruszać i generalnie wchodzić w interakcję z nimi. Zauważ, że część opisu każdego elementu pomijasz w pierwszym punkcie (opisie), by udostępnić go dopiero podczas dokładniejszego badania. Oczywiście dobre, przemyślane deklaracje przyniosą lepsze efekty (żeby Gracze za każdym razem nie deklarowali "oglądam kamień, oglądam drzewo, oglądam krzesło, oglądam ścianę...).

Trzecim etapem jest test. Kiedy Gracz odkrywa coś interesującego a interakcja może przynieść różne skutki, wykonujemy test - nawet jeśli jest to test spostrzegawczości (znalazłeś butelkę bez oznaczeń > test, czy postać zauważy drobny druk na denku), czy lingwistyki (znalazłeś napis > rzut czy go odcyfrujesz). Testy wiedzy, zręczności czy siły są tutaj na porządku dziennym.

Idealnym przykładem wykorzystania mechaniki eksploracji są pułapki - podczas opisu akcentujesz element, który wygląda niecodziennie (ruchomy kafelek, otwór w ścianie, zmieciony kurz czy popiół walający się w korytarzu), Podczas fazy deklaracji Gracz ma szansę dostrzec pułapkę (przynajmniej tę słabiej ukrytą), a podczas testu uniknąć jej lub rozbroić za pomocą "wykrywania pułapek".

1 komentarz:

  1. Podoba mi się, jak zgrabnie to przedstawiłeś. To dobra procedura.
    Jakiś czas temu u siebie na blogu też trochę pisałem o eksploracji, nieco bardziej rozbudowując to zagadnienie: http://ifrytrpg.blogspot.com/2024/02/rzeczy-charakterystyczne-schowane-i.html

    OdpowiedzUsuń