wtorek, 10 października 2023

Krytyki za przewagi (WH4)

Przewaga w Warhammerze 4edycji to pomoc w walce, wynikająca z uzyskania chwilowej dominacji nad przeciwnikiem. Jeśli przyprzemy go do muru, ustawimy pod słońce, na nierównym terenie, zepchniemy do defensywy i ogólnie doprowadzimy do tego, że mamy przewagę, otrzymujemy punkt, który daje nam +10 do walki. Takich punktów przewagi możemy posiadać jednocześnie tyle, ile wynosi bonus z Inicjatywy. 


Punkty te tracimy, kiedy to przeciwnik uzyska przewagę nad naszą postacią. W innych wypadkach punkty pozostają, dodając +10 do testów związanych z walką, czasem są wydawane, jeśli używamy talentów (w opisie niektórych talentów) oraz na ucieczkę z pola bitwy (o ile dobrze pamiętam).

Ja jednak zawsze uważałem, że w punktach przewagi tkwi uśpiony potencjał, który można wykorzystać. Skoro istnieje już mechanika zmuszająca do przydzielania punktów niemal za każde trafienie, to dobrze byłoby, gdyby Gracz mógł świadomie wydać swoje punkty na dodatkowe efekty.


Wpadłem na pomysł, by Gracz mógł wydać punkty przewagi, by zwiększyć swoją szansę na krytyczne trafienie (dotąd tylko na dublecie). I tak, wydając przed rzutem za atak 1 punkt przewagi osiągnie krytyka także wyrzucając za trafienie "1" na kości jedności. Wydając 2 punkty, "1" i "2" na kości jedności. I tak dalej. Oczywiście najpierw trzeba trafić, a wydane punkty nie liczą się już jako +10 do trafienia. 

Ta prosta modyfikacja zasad nie narusza dynamiki gry, nie zmienia istniejącej zasady i w ogóle nie musi być brana pod uwagę przez Gracza, a jednak pozwala mu aktywnie zdecydować, co jego bohater zrobi z uzyskaną w walce przewagą. A im więcej wpływu maja Gracze na zachowanie swoich postaci, tym więcej mają frajdy z gry.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz