wtorek, 27 września 2022

Przemyślany, Rozpoznawalny Bohater Niezależny

Nigdy nie ukrywałem, że Bohaterowie Niezależni nie należą do moich mocnych stron. Nie jestem mocny w dialogach, a to właśnie dzięki nim Bohaterowie Niezależni zapadają w pamięć. Prowadzenie BNa, który towarzyszy drużynie przez dłuższy czas jest dla mnie trudne, a prowadzenie kilku to zmora. Nie znaczy to jedna, że się poddaję! Nad słabymi stronami pracować należy tym bardziej. Szczególnie, że BNi to integralna część RPG i nie można unikać ich podczas każdej przygody. Dlatego właśnie dzisiaj kilka porad, które sam stosuję w czasie moich sesji.

Co zrobi BN?


Jestem Mistrzem Gry, co oznacza, że często wiem lepiej od Graczy w jakiej sytuacji znajdzie się drużyna. A to jest coś, co mogę wykorzystać! Skoro mam problem z odgrywaniem Bohaterów Niezależnych, to jest on tym bardziej widoczny, jeśli próbuję improwizować. Zamiast więc unikać BNów, mogę uniknąć zbędnej improwizacji. Znam scenariusz, wiem co będzie się działo, więc mogę zawczasu opracować zachowania (i teksty) Bohaterów Niezależnych. Ich reakcje na to, co się wydarzy mogę mieć przygotowane jeszcze przed sesją! I, uwierzcie mi, to jest olbrzymia pomoc! 

Nie muszę wymyślać jak hipotetycznie zachowa się Bohater Niezależny w takiej sytuacji, a jak w innej. Nie muszę opracowywać profilu psychologicznego. Zwyczajnie uczę się roli pod konkretny moment w scenariuszu! Co ciekawe, po kilku takich momentach wiem już co robić i odgrywanie także w improwizowanych sytuacjach przychodzi mi o wiele łatwiej! 

Znaki szczególne


Fajnie, kiedy prowadząc kilku BNów, podróżujących z drużyną, Gracze od razu wiedzą kto wypowiedział daną kwestię. Niestety, nie mam za grosz zdolności aktorskich. Nie umiem zmieniać głosu, odgrywać tików (chociaż próbowałem). Muszę więc chwycić się tego, co wymaga mniej talentu, a więcej pomysłowości. Oto trzy rzeczy, które możesz zrobić, podczas odgrywania BNa, które nie wymagają od Ciebie specjalnych zdolności i nie narażą Cię na śmieszność (inaczej mówiąc, śmiech nie zdominuje gry). 

  1. Rekwizyt. Kiedy odgrywasz postać, która nosi okulary, załóż okulary. Może czapkę? Beret? Ołówek za uchem? Papieros w zębach? Cuda może zdziałać też obracana miedzy wargami wykałaczka. 
  2. Charakterystyczny zwrot. Wplataj jakieś chwytliwe powiedzonko, albo słowo. Nawyk językowy. Może na końcu każdego pytania dodaje "nie?", a może każdą wypowiedź zaczyna od "słuchaj". Być może co któreś słowo to "kurła", albo "ten tego". A może lubi od czasu do czasu krzyknąć "a to kibel!". Cokolwiek.
  3. Gest. Może zawsze, kiedy mówi, zaciera ręce lub wyłamuje palce. Może dłubie w nosie? A może pociera oko. Może zawsze drapie się po głowie. To może być cokolwiek.

I teraz, kiedy masz w drużynie trzech BNów, kiedy odgrywasz pierwszego, wkładasz w zęby wykałaczkę, drugi używa "kurła" jak przecinka, a trzeci kiedy mówi co chwila dotyka kącika oka. I Gracze nie mają wątpliwości!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz