wtorek, 3 sierpnia 2021

Scenariusz pisany na głosy

Pisanie scenariusza wielowątkowego może nastręczać pewne problemy. Jeśli jednak proces rozbijemy i usystematyzujemy, wszystko wyda się prostsze i bardziej uporządkowane, czytelne. Dzisiaj postaram się przybliżyć proces pisania scenariusza, w którym każdy z Graczy ma swój wątek. W takim przypadku najłatwiej znaleźć punkt początkowy w historii postaci, rozwinąć go i napisać osobny plan wydarzeń dla każdego z bohaterów. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że możemy już na tym etapie zapanować nad ilością czasu gry zaplanowanego dla każdego z Graczy. Oczywiście powinniśmy jednocześnie posiadać wątek główny, który będziemy oplatać wydarzeniami dotyczącymi każdego bohatera. 

Przypuśćmy, że mamy 3 Graczy (a zatem i 3 historie postaci). Gracz A ma w historii zaznaczone, że przez długi czas miał dziewczynę, która pewnego dnia odeszła bez słowa, a on nadal żywi do niej uczucia. Tej części historii użyjemy. Gracz B jest policjantem z wydziału narkotykowego. Gracz C z kolei wziął sobie na kark osobistego wroga, co zawsze warto wykorzystać w czasie gry. 

Teraz tworzymy plan wydarzeń dla każdego Gracza osobno:

Gracz A
1. Twoja była zadzwoniła i poprosiła o wykupienie z aresztu.
2. Wydaje ci (wam) się, że ktoś cię (was) śledzi.
3. Zginęły ci klucze do domu / mieszkania / pokoju hotelowego.
4. Klucze się znalazły (na ziemi w okolicy, kawiarni lub w innym podobnym, ogólnie dostępnym miejscu).
5. Podczas rozmowy telefonicznej słychać dziwne trzaski.
i tak dalej...

Gracz B
1. Twój informator poinformował cię o partii prochów, która trafiła do miasta poprzedniej nocy.
2. Ten sam informator został znaleziony martwy i bez głowy.
3. Znalazłeś głowę informatora w swojej lodówce.
4. <w czasie prowadzenia śledztwa> dostałeś telefon z pogróżkami. Masz natychmiast odpuścić.
i tak dalej...

Gracz C
1. Wspólny znajomy poinformował Cię, że Twój wróg jest w mieście i szuka zemsty.
2. Dowiedziałeś się, że wróg rekrutuje ludzi.
3. Dowiedziałeś się, że rozkręca jakiś nielegalny interes.
4. Jakiś samochód z bandziorami przejechał i ostrzelał twój dom / samochód itp.
i tak dalej...

W ten sposób wiemy które wydarzenie dotyczy której historii, ale Gracze tego nie wiedzą, bo wydarzenia mieszamy i piszemy sobie plan (dodając w odpowiednich miejscach wydarzenia z głównego wątku scenariusza). Rezultat wygląda tak:

Rozpoczęcie Gry - Sesja 1
Wątek główny 1-3
C-1
A-1
Wątek główny 4
C-2
B-1

Sesja 2
Wątek główny 5
C-3
B-2
A-2
Wątek główny 6
B-3

Sesja 3
A-3
Wątek główny 7
A-4
Wątek główny 8
A-5
B-4
Wątek główny 9
C-4
Wątek główny 10
i tak dalej...

W ten sposób mamy plan wydarzeń, a jednocześnie każdy z Graczy ma swój własny wątek, który może kontynuować. Są powody, by dzielić drużynę, na sesji dzieje się więcej (a nie tylko podążanie po sznurku głównym wątkiem), wprowadzony zostaje element zaskoczenia... Oczywiście z czasem możemy mnożyć ilość wątków, a dzięki usystematyzowaniu ich, żaden nie zostanie zapomniany czy pominięty. Jest to najprostszy sposób na przygotowanie wielowątkowego scenariusza. Ponadto wątki mogą się łączyć, krzyżować, być może okaże się, że postaci mają wspólne elementy historii, a może po prostu wróg jest tym, który sprowadza prochy, a może to dziewczyna zorganizowała całą akcję, ale wpadła i teraz ktoś chce się jej pozbyć - stwarzasz sobie możliwości, które wykorzystasz lub nie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz