czwartek, 19 września 2013

Powiązania, znajomość półświatka, znajomości

W wielu systemach istnieje umiejętność jednoznaczna z CyberPunkową "Znajomością Półświatka".  Mogą to być powiązania czy znajomości - jak zwał tak zwał. Twórcy gry wyobrażają sobie, że postać potrzebująca konkretnego człowieka (rzeczy, usługi) rzuci kostką by określić, czy zna akurat kogoś takiego. To rozwiązanie nigdy mi się nie podobało. Lubię wiedzieć przed akcją kogo znają postacie graczy i oni także lubią to wiedzieć. Dlatego zdecydowałem się na przedstawienie im konkretnych powiązań, którymi dysponują ich postacie. Aby umiejętność oddawała coś od siebie, ilość takich powiązań równa jest wartości umiejętności. Dodatkowo - w niektórych przypadkach nadal wolno za nią rzucić, by zastanowić się, czy postać nie ma dalszych znajomych, mogących załatwić to i owo. Oczywiście, jeśli gracz nie ma pomysłu, jak to zdobyć bez używania tej umiejętności. Tak więc osoba ze Znajomością Półświatka 2 ma dwa takie kontakty - pewne, sprawdzone i znane osobiście. Nie oznacza to, że nikogo więcej nie zna. Jeśli potrzebuje dyskretnego lekarza wciąż może rzucić za tą umiejętność i być może (w przypadku sukcesu) będzie coś wiedziała o jakimś lekarzu, jednak nie będzie znała go osobiście, nie będzie to tak pewna znajomość jak z dwoma osobami z listy kontaktów. 
Jeśli podoba Wam się ta koncepcja i chcecie jej użyć, nawet w szybkiej grze - poniżej przedstawiam przykładowe 50 znajomości, które możecie wybrać lub wylosować ze swoimi graczami szybko i bez tracenia czasu:

1 Były terrorysta. Powiązanie z ludźmi od brudnej roboty oraz handel materiałami wybuchowymi. Niebezpieczny.
2 Fałszerz dokumentów, samotnik. Ostrożny.
3 Była agentka. Do wynajęcia.
4 Przerzuca ludzi przez granicę z Meksyku. Źródło ludzi, ktorzy będą milczeć, a potrzebują pieniędzy.
5 Handlarz dobrami luksusowymi (cygara, alkohol, żywność). 
6 Przerzuca ludzi z Kuby - tacy nie chcą się rzucać w oczy. Pewni. Czasem także kubańskie cygara.
7 Pewny prawnik.
8 Skorumpowany glina.
9 Fixer. Załatwi wszystko za odpowiednią cenę. Wszechstronny, drogi, wymaga czasu.
10 Handlarz bronią. Nigdzie nie rusza się bez ochrony. Dobrze zorganizowany.
11 Snajper do wynajęcia. Nigdy nie spotyka się osobiście - nikt nie wie jak wygląda.
12 Szef gangu motocyklowego.
13 Barman. Doskonałe źródlo informacji. Wie o wszystkim co się aktualnie dzieje w mieście.
14 Szef magazynu portowego. Informacja, przechowalnia dowolnych dóbr.
15 Kurier. Swoim wozem dostarczy wszystko i każdemu.
16 Kierowca w firmie przewozowej, stale podróżujący po kraju. Przydatny przy transporcie większych gabarytów.
17 Księgowy w korporacji. Może wyprać nawet duże ilości pieniędzy. Jego działka to 30%. 70% w przypadku fałszywek.
18 Makler. Pomaga inwestować duże sumy i rozmnażać je.
19 Fixer - pomaga załatwić zlecenia. Często oferuje pracę dla graczy.
20 Lekarz. Bardzo dyskretny. Nietykalny z powodu własnych powiązań.
21 Były wojskowy. Spec od demolki. 
22 Mechanik - lakiernik. Dyskretny.
23 Dziwka. Użyteczne źródło informacji. Zniżki dla znajomych.
24 Kapitan straży przybrzeżnej
25 Ogrodnik szefa korporacji. Ma wstęp do jego domu.
26 Organizator nielegalnych walk psów. Szkoli psy. Także sprzedaje.
27 Bokser. Sprzedajny - może się podłożyć w walce.
28 Dyskretnie pozbywa się ciał. Niewiele o nim wiadomo. Wystarczy zgłosić ciało i zapłacić przelewem (zawsze z góry).
29 Człowiek od trudnych sytuacji. Rozwiązuje problemy. Bardzo drogi. Nie wymaga płatności z góry, ale lepiej z nim nie igrać.
30 Kierowca cysterny z paliwem. Podstawi cysterne tam, gdzie ją potrzebujesz. Pustą lub pełną. Poza kosztem paliwa nie bierze wiele.
31 Handlarz prochami.
32 Psychiatra. Lewe recepty, lewe papiery...
33 Szef brygady budowlanej. Dysponują sprzętem dowolnego rodzaju. Mogą też ukryć ciało w fundamentach.
34 Inspektor kanalizacji miejskiej. Dysponuje szczegółowymi planami kanałów.
35 Netrunner - wolny strzelec.
36 Rusznikarz. Modyfikacja broni, usuwanie numerów, lewe zezwolenia.
37 Chirurg plastyczny. Dysponuje własnym gabinetem i zaufaną ekipą.
38 Pilot z uprawnieniami i własnym helikopterem. Ma także możliwość używania odrzutowca, ale drogo i trzeba informować z uprzedzeniem.
39 Fixer - dysponuje ludźmi, którzy mogą być świadkami lub zapewnić alibi.
40 Fixer - udostępnia kryjówki rozrzucone po całym mieście. Usługi opłaca się z góry, ale dla przyjaciół możliwe odstępstwo od reguły. Podaje się mu lokalizację, a on podaje adres kryjówki.
41 Ścisłe powiązania z mafią. W szerokim rozumieniu tego słowa.
42 Człowiek - pająk. Doskonały skałkowiec. Nie wespnie się tylko po lustrze.
43 Fałszerz pieniędzy. Profesjonalista. Jego produkt kosztuje u niego 70% wartości.
44 Specjalista od zabezpieczeń elektronicznych i zamków.
45 Lekarz Dentysta - Implantolog.
46 Stróż na policyjnym parkingu. Zawsze wystraszony, że jest pod obserwacją.
47 Reporter kanału 54. Źródło informacji i możliwość nagłośnienia dowolnego tematu.
48 Manager zespołu rokowego. Autografy, bilety, wejściówki. Możliwość promocji lub przeniknięcia w skład ekipy technicznej.
49 Barman. Alibi, informacje, dyskretne pokoje na godziny. 
50 Prywatny detektyw do wynajęcia.

Miłej gry.

1 komentarz: