wtorek, 16 maja 2023

Testy Warunkowe

Ten rodzaj testów ujęty jest w zasadach niektórych systemów, nie jest zatem niczym nowym, czy też wymyślonym przeze mnie, ale myślę, że warto o nim wspomnieć dla tych, którzy ograniczają się do jednego systemu i nie są zaznajomieni z tego typu rozwiązaniem. Testy warunkowe mają postać "tak, ale..." oraz "nie, ale..." i są jedną z ciekawszych mechanik. Stosujemy je w dwóch przypadkach: przy testach prostych oraz przy testach z modyfikatorem. Zasada jest bardzo podobna, ale różnice zauważalne.

Test typu "tak, ale..." to test, kiedy postaci udało się dokonać tego, czego Gracz sobie życzył, ale ledwo ledwo, na styk. W takich przypadkach możemy uznać, że postać dokonała tego co chciała, ale jakimś dodatkowym kosztem. "Wyciągnąłeś klucz z rozpadliny, ale rozciąłeś sobie rękę. To będzie paskudna blizna. Oby nie wdało się zakażenie". "Udało wam się znaleźć wyjście z tego labiryntu dosłownie w ostatniej chwili. Zużywacie jednak wszystkie zasoby jakie mieliście - wodę, pożywienie i pochodnie".


Testy typu "nie, ale..." oznaczają, że postaci nie udało się zrobić tego, co planowała, ale była blisko. Być może osiągnęła efekt połowicznie, albo udało jej się osiągnąć coś innego. "Nie otworzyłeś tego zamka, ale tylko dlatego, że zdaje Ci się, że otwarcie go uruchomi pułapkę". "Co prawda nie udało ci się dowiedzieć dokąd poszedł śledzony mężczyzna, ale za to znajdujesz odosobniony zaułek, w którym leży drabina, która przyda się, by zajrzeć przez okno budynku, z którego wyruszył".


Czas na testy, które posiadają modyfikatory. Tutaj wystarczy policzyć, czy to właśnie modyfikator sprawił, że test się powiódł / nie powiódł i odpowiednio to opisać. Jeśli postać zostałaby trafiona, gdyby nie unik, może strzała przeszyła połę ubrania lub strąciła kapelusz. Jeśli skok nie udałby się, gdyby nie dodatkowy bonus w postaci nowych butów, warto zwrócić na to uwagę Gracza - niech postać odczuje jak dobrą przyczepność zapewniają te podeszwy.

Czasem modyfikator chroni jedynie przed konkretną rzeczą i w takim przypadku Gracz może przypadkiem odkryć interesujące fakty. A, jak wiadomo, informacja jest na wagę złota.

Przypuśćmy, że Gracze podejrzewają, że oddział wroga schronił się gdzieś w mieście. Aby to sprawdzić, uruchamiają skaner sygnałów radiowych z nadzieją, że podsłuchają co i jak. Przeciwnik dysponuje jednak zestawem szyfrującym, który sprawia, że znalezienie tego sygnału jest trudniejsze (-20 do testu). Gracze jednak wykonują test na +18 (czyli nadal brakuje im 2 punktu, by zdać test). Gdyby nie układ szyfrujący, test by się powiódł i mogliby podsłuchać transmisje. W takim jednak wypadku dodatkowy modyfikator im to uniemożliwił. Aby jednak odwzorować to, że test prawie wyszedł (i że pomógł jedynie modyfikator), Mistrz Gry może powiedzieć, że na jednym z pasm natrafili na jakieś zakłócenia. Drużyna dostanie jakiś trop i nagrodę za dobry rzut, a jednak sprzęt spełni swoje zadanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz