sobota, 25 maja 2019

Niech świat stale się powiększa

Kiedy gramy długą przygodę, całą ich serię albo poważną kampanię, chcemy, by Gracze poczuli się swobodnie, by nie mieli wrażenia, że są prowadzeni po sznurku. Najgorszą rzeczą, jaką można zrobić jest dokładne opisywanie lokacji, do których Gracze mieli trafić i przelatywanie po łebkach przez opisy miejsc, do których zawitali przypadkowo, niejako przy okazji. To samo tyczy się bohaterów niezależnych, czy też po prostu postaci z tła przygody. Jako Mistrzowie Gry, nie jesteśmy jednak w stanie przygotować się na każdą ewentualność, prawda? Czy może jesteśmy?

Bohaterowie Niezależni


Osobiście zawsze staram się być przygotowany na wiele ewentualności i staram się mieć na podorędziu kilka imion i nazwisk, które mogę nadawać bohaterom niezależnym, którzy się przedstawiają, lub są przedstawiani Graczom. Wiele z tych postaci nie uczestniczy w grze jako takiej, ale są to: 
  • osoby z listów gończych,
  • osoby z gazet / telewizji,
  • osoby, o których mowa (kiedy Gracz pyta znajomego, czy zna kogoś, kto może podrobić dokumenty, a tamten odpowiada "jasne, dam Ci numer do mojego kolegi ..." i tutaj dobrze jest mieć takie imię albo nazwisko, które można szybko wstawić),
  • osoby podrywane,
  • osoby przesłuchiwane
  • i wiele innych
Często inwencja Gracza sprawia, że nagle potrzebujemy imienia bądź nazwiska i jeśli mamy je natychmiast, wszystko jest bardziej płynne i wiarygodne.

Ale to nie wszystko. Przed każdą sesją staram się przemyśleć kogo Gracze mogą spotkać i stworzyć opisy takich osób. Często tworzę ich więcej niż potrzeba, ponieważ ciekawych BN-ów nigdy dość! Zamiast papierowych, podobnie wyglądających, niczym nie wyróżniających się postaci, mam całą gamę świetnych Niezależnych, których mogę używać kiedy tylko chcę. A przypadkowe spotkanie z takim przemyślanym i opisanym indywiduum staje się często, nawet jeśli nie wątkiem pobocznym, to sposobem na urozmaicenie nudy w podróży, czy po prostu "poczekajką". 

Lokacje


Kiedy Gracze docierają do małego miasteczka, aż chce się stworzyć wszystko, co w nim jest. Ale oczywiście nie sposób. Zawsze jednak staram się przewidzieć jakie miejsca odwiedzą i przynajmniej je opisać (tam, gdzie będzie to miało znaczenie, na przykład planowana jest walka, robię także mapkę). Opis dostaje wtedy miasteczko ogólnie, jakieś zaułki, główna ulica, parę budynków, charakterystyczne osoby, detale itp. 

Ale to także nie wszystko. Jeśli czas pozwala, albo Gracze akurat nie zmieniają lokalizacji, staram się przygotować jakąś ciekawą lokację "na zapas". Kiedyś być może przyda się dobrze opisane miejsce, do którego Gracze trafią przypadkiem. Może wyjdzie z tego coś ciekawego, a może tylko Gracze pomyślą, że to jakaś ważna dla scenariusza lokacja? W każdym razie to zawsze na plus.

Podsumowanie


  • Stwórz opis miejsc, do których Gracze trafią. Barwny, odrębny opis danej lokacji, który sprawi, że nie będzie ona taka, jak miliony innych,
  • Stwórz opisy BN-ów, których bohaterowie spotkają, oraz tych charakterystycznych dla danego miejsca. Nie zapomnij o ich imionach, nazwiskach, pseudonimach,
  • Stwórz listę imion i nazwisk do wykorzystania,
  • Stwórz jakieś dodatkowe postacie, które być może kiedyś wykorzystasz i dołącz do niewykorzystanych postaci, które być może kiedyś wykorzystasz,
  • Stwórz jakąś ciekawą lokację, którą kiedyś wykorzystasz i dołącz do niewykorzystanych lokacji stworzonych na poprzednich sesjach.
Zgadza się - czasem przygotowanie się do sesji potrafi zająć więcej czasu niż sama sesja. Ale przecież pisanie scenariusza do filmu też trwa dłużej niż sam film. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz