piątek, 19 października 2018

Ukryte Rzuty

Jedną z rzeczy, która sprawia Graczom szczególną frajdę, jest wykonywanie rzutów. Kiedy rzut się udaje (a najlepiej, gdy mamy do czynienia z krytykiem), Gracz odczuwa satysfakcję. To cieszy także Mistrza Gry, bo jak wiadomo - kiedy Gracze są zadowoleni, to sesja jest udana.

Część rzutów jednak MG wykonuje w ukryciu. Są to przede wszystkim testy, których rezultatu Gracze znać nie powinni, a zatem:
  • wiele testów przeciwników, jak choćby za hazard (głupio, by Gracz wiedział, że przeciwnik kantuje, jeśli dobrze mu idzie), czy inne, które mają za zadanie podnieść ciśnienie,
  • część testów BN-ów, o których wykonywaniu Gracze nie mają pojęcia,
  • niektóre testy Graczy, na przykład za spostrzegawczość czy przeszukiwanie - jeśli Postać nic nie znajdzie to dobrze, by Gracz nie wiedział, czy to wynik słabego rzutu, czy dlatego, że faktycznie nic nie ma.
I to w zasadzie tyle. Ja jednak proponuję, by co jakiś czas także zwykły test, który normalnie wykonuje Gracz, wykonał Mistrz Gry i to w ukryciu. Przynajmniej raz na sesję. I to nawet ten, za trafienie.

Dlaczego?

To proste - załóżmy, że Gracz zakłada opatrunek na nogę zranionego kolegi. Jeśli rzuci w sposób normalny, to albo założył, albo mu się nie udało. Jeśli rzuci MG, to mówi Graczowi, że założył i tyle. Ale jeśli rzut nie był udany, to pod koniec dnia może się okazać, że wdało się zakażenie, albo że Postać się wykrwawia i nikt tego nie zauważył. Może stracić przytomność gdzieś w ciągu dnia i nikt nie będzie wiedział dlaczego. 

W przypadku walki natomiast, przy słabym rzucie możemy opisać potężny, celny cios (przeciwnik może udawać, że został trafiony mocniej niż się wydaje). Gracz pomyśli, że ma przewagę, albo że oponent jest ogłuszony, gdy tymczasem wskutek słabego rzutu zwyczajnie zaczeka na dobry moment na kontratak. 

Jeśli zaś rzut będzie dobry, nic się nie zmieni - udany rzut sprawia, że Postać jest świadoma tego, czego dokonała. To w przypadku porażki może nie zdawać sobie z niej sprawy.

Trik na Przyspieszenie Akcji


A jeśli chcesz przyspieszyć akcję, to przed grą rzuć każdą kostką kilka (czy ile potrzebujesz) razy i spisz wyniki na kartce. Teraz, kiedy masz wykonać rzut po prostu sprawdź pierwszą wartość dla danej kostki i uznaj, że to wynik rzutu. A następnie wykreśl ją z listy. Jeśli nie chcesz znać następnych wyników, możesz zawsze zagiąć kartkę, by widzieć tylko górny rząd (pozaginaj ją w harmonijkę przed sesją).

Trik na Odkryte Rzuty Ukryte


Jeżeli z kolei gracie w miejscu, które utrudnia wykonywanie rzutów w sposób niewidoczny dla Graczy, posłuż się matematyką. Wystarczy, że przed rzutem pomyślisz jakąkolwiek wartość, a następnie dodasz ją do wyniku (oczywiście wyniki wyższe od maksimum na kostce liczysz tak, jakby "przekręcił się licznik" (odejmujesz tę maksymalną wartość od otrzymanego wyniku). W ten sposób, skoro Gracze nie znają pomyślanej liczby, nie będą znali wyniku testu, mimo, że widzieli wynik rzutu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz