Kilka dni temu na innym blogu opublikowałem tekst na temat prędkości podróżowania na dzikim zachodzie. Myślę, że byłby on niezłą pomocą dla Mistrzów Gry we wszystkich systemach, a nie tylko dla "Martwych Ziem". Nie chciałbym się dublować, więc zamiast kopiować całego tekstu zachęcam do skorzystania z odnośnika do wpisu "Prędkości Podróżowania".
czwartek, 20 marca 2014
środa, 12 marca 2014
Zwykłe Magiczne Przedmioty
W RPG czasem warto wprowadzić trochę pomieszania. Ciekawym pomysłem, którego nie doceniałem, jest pomieszanie świata współczesnego z magią. Nie podobało mi się to, bo przeważnie trudno było utrzymać balans i albo świat zaczynał tętnić magią, albo magiczny przedmiot był jeden i był celem kampanii (czy to spoczywający w tajemnym skarbcu, czy w ręku głównego wroga).
Odejściem od tego był pomysł, w którym prawie każdy na świecie posiada jeden magiczny przedmiot - przedmiot, z którym jest związany. Przyjemna perspektywa, ale sprawia, że magiczny przedmiot posiada KAŻDY. A to już trochę wypacza samą ideę. Bo albo każdy go posiada i niewiele z tego wynika, albo są one częstym przedmiotem kradzieży (jeśli działają dla każdego) i są tacy, którzy znów chodzą nimi obładowani.
Jednak, gdyby bohaterom podarować taki przedmiot w drodze wyjątku? Okazuje się, na przykład, że mimo iż zupełnie tego nie podejrzewali, magiczne przedmioty istnieją, są jednak zupełnie unikatowe - na tyle, że w społeczeństwie tylko jednostki w ogóle wierzą w ich istnienie. Stanowią pewną legendę, a prawie nikt nie widział dwóch takich przedmiotów na raz. Nie zakłócamy działania uniwersum, a jednocześnie dajemy Graczowi coś więcej. Do tego, nikt się nigdy nie przyzna, że posiada na własność magiczny samochód, czy zaczarowaną broń. Nie ma więc kradzieży na wielką skalę, a żadne pieniądze nie sprawią, że ktokolwiek dobrowolnie sprzeda taki przedmiot w lombardzie.
Działanie takich przedmiotów może być dowolne - od lekkiej modyfikacji współczynników, poprzez działania zupełnie nie związane z funkcją przedmiotu aż po pełną sztuczną inteligencję zaklętą w eksponacie. To już zależy od fantazji Mistrza Gry (i Graczy). Ważne, by nie przesadzić i by w związku z takim przedmiotem szala zwycięstwa nie przeważyła zbytnio na żadną ze stron. Wyjątkowy przedmiot może być ceniony już tylko dlatego, że jest wyjątkowy.
wtorek, 4 marca 2014
Słabość do...
Jak wiadomo, postać na dłuższą kampanię powinna być możliwie szczegółowo przygotowana, by MG wiedział z kim ma do czynienia, ale także po to, by Gracz nie spowodował u niej rozdwojenia jaźni (jak to boisz się latać samolotem? Mówiłeś, że w wojsku byłeś pilotem!). Dobrze jest więc przygotować historię postaci, albo przynajmniej wypełnić kwestionariusz (wiele systemów je proponuje, ja mam opracowany własny, który pewnego razu tutaj przedstawię). jest jedna jedna rzecz, której w kwestionariuszu nie ma, ale proszę graczy, by ją wpisali i odgrywali, a pokazali mi dopiero, kiedy trafi się odpowiednia sytuacja (a czasem nawet to nie).
Ten wpis to "Słabość do ... ".
Na początku każę graczowi wylosować (lub wybrać) ilość punktów "słabości" - 1, 2 lub 3, a następnie wybiera on słabość odpowiadającą tym punktom. Słabość za jeden punkt jest bardzo ogólna, natomiast za 3 punkty jest dokładnie sprecyzowana.
Przykładowo:
Słabością za jeden punkt może być "Szybka jazda samochodem" lub "Picie drogich alkoholi", za dwa punkty byłoby odpowiednio "Szybka jazda Amerykańskim Klasykiem" lub "Picie drogiej Whisky", natomiast za 3 punkty "Szybka jazda Mustangiem z 69-go" lub "Picie 30-letniego Macallana".
Teraz, kiedy już odpowiednia "Słabość" jest wybrana, gracz odgrywa ją, nie pokazując Mistrzowi Gry (lub pokazując dopiero, gdy nadarzy się okazja). W ten sposób zupełnie nieświadomie (nikt nie wiedział, że dana postać miała taką słabość, takie marzenie) można wpłynąć na bohatera, który nie będzie sobie potrafił odmówić przyjemności, więc łatwiej będzie go nakłonić do działania, lub jego braku. Gracz nie będzie miał też poczucia "naciągania zasad" przez Mistrza Gry i będzie miał w postaci coś tylko swojego... a ewentualny telepata będzie miał co wykryć.
Subskrybuj:
Posty (Atom)