wtorek, 12 września 2023

Najlepsze Fundamenty do budowy

Praca Mistrza Gry nie ogranicza się do sesji. Większa jej część odbywa się zanim w ogóle Gracze zasiądą do stołu. Tworzenie scenariusza, opisów lokacji, bohaterów niezależnych, map i fabuły to ogrom przygotowań. Nawet jeśli MG korzysta z gotowych modułów, to zapoznanie się z nimi, adaptacja do własnych potrzeb a następnie uzupełnienie o detale, które zainteresują tych konkretnych Graczy to sporo pracy. Ale nawet to nie jest najważniejszą częścią pracy, jaką MG może wykonać, by sesja była jeszcze bardziej interesująca.

Najważniejszym elementem pracy Mistrza Gry jest wykorzystywanie tego, co oferują Gracze, by przygotować sesję w sposób najbardziej dla nich satysfakcjonujący.

Zaraz po zakończeniu sesji najlepiej pamiętamy co się działo, a także co się nie wydarzyło. Niektóre wątki pozostały niewykorzystane, a część wskazówek nieodkryta. Wiemy także jakie podejrzenia mają Gracze co do zagadek, które przed nimi stoją, jakie mają plany i obawy. To jest wiedza, która ma olbrzymią wartość dla Mistrza Gry. To fundament, na którym może zbudować kolejną sesję. To między sesjami Mistrz Gry ma najwięcej roboty - podczas przerabiania fragmentów scenariusza tak, by Gracze mieli jak najwięcej satysfakcji ze swojej gry.


Gracze podejrzewają kogoś, kto nie ma nic wspólnego ze sprawą? Teraz masz szansę, by go w jakiś sposób wmieszać (jeśli podejrzewająca postać ma wysokie umiejętności detektywistyczne). To o wiele lepsze rozwiązanie niż zakomunikowanie, że "Twoja intuicja podpowiada Ci, że się mylisz".

Gracze nie odkryli wskazówek dotyczących motywu postępowania i uważają, że jedynym motywem jest szaleństwo? Masz teraz czas, by wymyślić sposób na podsunięcie im kolejnych wskazówek.

Poczynania Graczy przeniosły drużynę do nowej lokacji? Masz czas na przygotowanie tej lokacji tak, by nie uznali, że to przypadkowe, improwizowane miejsce.

Graczom spodobał się zakończony właśnie wątek? Masz szansę na dopisanie kolejnego epizodu, dodanie czegoś, przedłużenie fabuły na kolejną sesję, albo kilka sesji. 

Sesja zakończyła się cliffhangerem? Masz czas, by przemyśleć co będzie najlepszą kontynuacją - może wcale nie to, co sobie umyśliłeś. Może coś innego lepiej spotka się z oczekiwaniami Graczy?

Czas pomiędzy sesjami, jeśli go dobrze wykorzystać to szansa na poprawienie przygody! O wiele lepiej naciągnąć przygodę do poczynań Graczy niż naciągać drużynę do linearnej przygody, zawracając na te same tory. Jeśli Gracze mają poczucie, że ich pomysły się sprawdzają i zawsze idą w dobrym kierunku, czują także satysfakcję, dobrze się bawią i wzrasta ich pewność siebie, co procentuje przy kolejnych przygodach. Jest to nieocenione podczas grania z ludźmi, którzy dopiero zaczynają przygodę w RPG, ale nawet stare wygi przyjemniej spędzają czas, jeśli ich podejrzenia się sprawdzają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz