czwartek, 1 marca 2012

Czy znamy swoich graczy?


Poniższy tekst może byc nieoceniona pomocą dla MG z przynajmniej 2 powodów. Po pierwsze pozwala MG zaznajomić się z postaciami graczy a po drugie pozwala zaznajomić się z postaciami samym graczom.

Często przez kilka pierwszych sesji gracze (nawet ci bardzo zaawansowani) nie wiedzą zbyt wiele o swojej postaci - postać jest kształtowana. Prowadzi to do tego, że przygoda zaczyna się a postaci nie bardzo jeszcze mają jakikolwiek charakter. Stosowana przeze mnie ostatnio technika ma na celu pomoc w tej sprawie. Wydaje mi się że gdzieś już opisywałem (mimo że nie mogę w tej chwili tego odnaleźć) pomysł "3 ważnych osób". Na wszelki wypadek umieszczę go i tutaj. Ale po kolei.

1. Zanim jeszcze zaczniesz losowanie postaci, przydzielanie wartości liczbowych, porozmawiaj z graczmi - czy to razem, czy z każdym z osobna. Dowiedz się kim chcieli by zagrać, zaproponuj coś, jeśli masz jakiś pomysł, ale nie ograniczaj graczy - jeśli nie chcą kimś grać - nie zagrają. Powiedz im też o ograniczeniach - czy grać będą postaciami początkującymi, czy też dostaną jakieś bonusy już na starcie? Zrób wywiad, określ ogóły.

2. Początkującym graczom (a może i tym zaawansowanym) zadaj serię pytań dotyczących postaci. Mozna samemu zrobić listę pytań, można posiłkować się listami umieszczonymi w różnych podręcznikach - zależnie od systemu będą to różne pytania. Proponuje zawsze zadać pytania o: pochodzenie, klase społeczną, wygląd, charakter, najmocniejszą stronę, najsłabszą stronę, coś co rzuca się w oczy/uszy (akcent, charakterystyczny nawyk), największy lęk, ew. choroby i co Ty (graczu) sądzisz o takiej osobie (sadziłbyś żyjąc w jego czasach/rzeczywistości. Te pytania nieźle opisują bohatera a takze relację gracz - bohater którym będzie grał. Najlepiej niech spisza odpowiedzi - to pozwoli mieć czarno na białym charakter postaci, który zmieniać się już nie powinien.

3. Przystąp do tworzenia postaci zgodnie z zasadami systemu w który gracie.

4. "3 ważne osoby" - każ graczom napisać w 3-ch zdaniach o każdej z 3 ważnych dla niego osób - największym przyjacielu (bezinteresownym), największym wrogu oraz osobie, która miała na niego największy wpływ (ale nie jest ni przyjacielem ni wrogiem i nie ma juz żadnej zależności - żadnego długu itp. Pisanie w trzech zdaniach powinno zawierać: jak się poznaliście, kim jest ta osoba, okoliczności które sprawiły, że jest twoim przyjacielem / wrogiem / ma na ciebie wpływ i ew. co się dalej działo z tą osobą - ile wiesz. To doskonale da się wykorzystać podczas gry a gracz ma ubaw, kiedy jego pomysł wcielany jest w życie. Te osoby to ktoś, kogo gracz będzie naprawdę lubił, cenił czy się bał.

5. Obgadaj z graczami jako z drużyną czy jest coś, co chcieliby, żeby zostało poruszone w przygodzie, niech opiszą jakąś wymyśloną scenkę z ich postaciami, jeśli nie czują co mogą, przeprowadź z nimi kilka walk gracz vs gracz, żeby sprawdzili słabe i mocne strony. Niech poznają postaci.

6. Pierwsze sesje niech będą rozbiegówką - niech wszystko się udaje (lub wszystko się pieprzy, jeśli taki jest charakter systemu i scenariusza, a gracze sa dość zaawansowani, żeby się tym nie przejąć), dopiero jak zauważysz, że gracze wczuwają się w postać swobodnie, charakter im się nie zmienia - zacznij przygotowana przygodę.

Powodzenia.

3 komentarze:

  1. Podobny pomysł z 3 ważnymi postaciami był też w Polaris. Tam przy tworzeniu postaci musisz wymyślić:
    1) swojego Wroga,
    2) postać z którą łączą Cię formalne zależności (przełożony, współpracownik, ktoś z rodziny),
    3) postać z którą łączą Cię uczucia (ukochana, ale też np. rywal lub ktoś komu ty zazdrościsz).

    Jak wszyscy gracze rozpiszą takich NPCów, to już mamy pokaźną grupkę właściwie wystarczającą do rozegrania jednej lub więcej sesji. Relacje między postaciami to bardzo ciekawy temat na przygody.

    OdpowiedzUsuń
  2. Polaris to w ogóle kawał dobrego tekstu, polecam lekturę. :)

    Natomiast co ciekawe, dzisiaj na master-mindzie jest podobny temat, o przygotowaniu się do grania w RPG. Prelekcja zaczyna się o 22:00.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo fajny tekst :). Rozmowa z graczami to podstawa, dobrze jest ich tego typu pytaniami nakierować na właściwe tory.

    OdpowiedzUsuń