wtorek, 31 grudnia 2024

Drużyna przygotowuje się do akcji

Kiedy odgrywamy zorganizowaną akcję, bohaterowie przygotowują plan działania. Istnieją dwa istotne aspekty wykorzystania tego planu w grze. Użycie obydwu zapewnia najlepsze efekty i pobudza Graczy do działania, a także sprawia, że następnym razem ponownie odegrają fazę planowania. Aby tak się stało, musi być ona jednak interesująca i skuteczna. Oto w jaki sposób wywołać te efekty.


Efekt fabularny


Jako Mistrz Gry, przysłuchuj się dokładnie w jaki sposób Gracze planują wejść do środka, poradzić sobie ze strażnikami, którędy planują przejść i z jakiego powodu a także jak chcą uciec. Każdy element planu przeanalizuj i jeżeli Gracze nie zrobili w nim rażących błędów uwzględnij go w swoich planach obrony. Słowem - niech dokładnie zaplanowane elementy okażą się skuteczne i niech będzie to widać. Moment "mówiłem, że schowanie się w spiżarni do momentu przejścia strażnika to dobry pomysł - tutaj nie będzie zaglądać, bo nie ma tutaj żadnego okna" to dobry element planu. I nie bój się - zawsze pozostaną luki, które możesz wykorzystać, by Gra nie była jednostajna. Zawsze dasz radę zaskoczyć Graczy ("Strażnik faktycznie ominął spiżarnię, ale później dotarł pod okno, przez które weszliście. Zamknęliście je za sobą, ale na parapecie pozostał wyraźny odcisk mokrej podeszwy. Mówiłem, że pada. Strażnik rozgląda się niespokojnie i kieruje swe kroki w kierunku spiżarni. Co robicie?").

Powiedzmy sobie szczerze - ani Mistrz Gry ani Gracze nie są przeważnie szpiegami, taktykami czy komandosami. Nie zawsze więc potrafią realistycznie zaplanować czy to szturm czy obronę. Musimy posługiwać się pewnymi uproszczeniami. Dlatego właśnie warto uznać, że rzetelne przygotowanie się postaci powinno zaowocować przewidzeniem niektórych ruchów przeciwnika. Stawiamy na satysfakcję.

Przy okazji jest to jedna z rzeczy, które jako Mistrz Gry robiłem bardzo źle. Opracowywałem szczegółowy plan obrony jakiegoś miejsca, do którego mieli dostać się Gracze, nie pozostawiając sobie miejsca na błąd, a następnie realizowałem swój plan z nieugiętą bezwzględnością, przez co praktycznie żaden kontr-plan nie miał szans na odniesienie sukcesu. Uważałem po prostu, że Gracze powinni się bardziej przykładać, że to wyzwanie, że potrzeba więcej realizmu. Otóż nie - potrzeba oddać Graczom inicjatywę w czasie Gry i pozwolić im wygrywać (z trudem), skoro bardzo się starają. Stawiać wyzwania, którym są w stanie sprostać.

Efekt mechaniczny


Drugim aspektem przygotowania planu jest efekt mechaniczny. Aby zrównoważyć czas spędzony na planowaniu (w grze może go minąć więcej niż przy stole, nawet całe tygodnie), warto uznać, że nie każdy element przygotowania planu został odegrany. Długi i skrupulatny plan zakłada nieco więcej, a i postacie mogą mieć umiejętności, których nie posiadają Gracze.

Dlatego właśnie pod koniec fazy planowania, polecam wybrać pulę umiejętności, które mogą okazać się przydatne podczas tego procesu (taktyka, znajomość terenu, wyczucie kierunku, chemia, mechanika, kartografia, przeglądanie bibliotek czy baz danych, wiedza o..., a także umiejętności eksperckie i wszystko to, co może okazać się przydatne podczas przygotowania tego typu akcji i pozwolić Graczem na wykonanie kilku rzutów, a następnie przyznanie bonusów, w zależności od wyniku rzutu.

  • +1 do skradania za bardzo dobry rzut za znajomość terenu,
  • możliwość jednego przerzutu za sukces w rzucie za bazy danych (najlepiej dać Graczowi tyle znaczników ile przerzutów może wykorzystać w czasie realizacji planu),
  • plus do inicjatywy za kartografię po zdobyciu planów budynku, gdyż nikt nie zaskoczy kogoś, kto zna wszystkie skrytki,
  • przewaga w walce ze stworzeniami, których dotyczy test wiedzy - postać spodziewa się spotkać przedstawicieli tego gatunku i odświeżyła sobie wiedzę na ich temat,
  • i tym podobne.

W ten sposób pozwalamy Graczom faktycznie wykorzystać fazę planowania i sprawiamy, że przed każdą większą akcją usiądą do stołu i przygotują plan. Nie pominą tego kroku, bo poza efektem fabularnym daje im także przewagę podczas rzutów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz