wtorek, 14 listopada 2023

Licho nie śpi

Prowadząc przygodę, często zdarza się, że bohaterowie gdzieś zboczą. A to zwiedzają ciekawą lokację, którą napotkali, a to spowalnia ich jakieś losowe spotkanie, a to dodatkowe, poboczne zadanie albo niespodziewana walka, czy długa rekonwalescencja. Rzecz w tym, że w tym czasie na świecie dużo się dzieje, a to, że Postaci Graczy chwilowo nie uczestniczą w głównym wątku, nie znaczy, że wróg także wstrzymuje swoje działania. 

Często działania wrogich sił nie są wymierzone w drużynę, a przynajmniej nie tylko. Po dwutygodniowej nieobecności może się okazać, że wioska do której zdążali Gracze jest już zajęta przez wrogie wojska, a człowiek, który miał im przekazać informacje został powieszony na rynku. Ilekroć Gracze decydują się wstrzymać swoje działania, warto zastanowić się, co w tym czasie robi ich nemezis. Jakie plany zdoła zrealizować zanim bohaterowie wrócą ze swojej pielgrzymki?

Można także odwrócić sytuację i sprowokować Graczy do obmyślenia planu, który spowolni działania wroga. Przy przeważających siłach może to stanowić szansę na zwycięstwo. Z pewnością zmusi to Graczy do obmyślenia strategii, która zmusi Głównego Złego do zmiany planów, uwzględnienia przestoju lub odwrócenia uwagi od głównego celu. Uwierzcie, że to bardzo rozbudowuje każdą przygodę - presja czasu nie musi dotyczyć jedynie Graczy.


Przykładem niech będzie poniższa historia:

Zły Hrabia chce uwolnić straszliwego mordercę z lochów miejskich. W tym celu musi przekonać radę miejską o jego niewinności. Drużyna zajęła się innym wątkiem i kiedy wrócili, dowiedzieli się, że ludzie hrabiego zdążyli sfabrykować dowody i są już w drodze do stolicy. Gracze nie mają szans zdążyć tam przed nimi, ani uderzyć na orszak Hrabiego. Zamiast więc ścigać się do bram miejskich, wyjeżdżają Hrabiemu naprzeciw i niszczą podpory jedynego mostu na trakcie. Teraz Hrabia musi nadrobić dodatkowy dzień drogi, by dojechać do brodu i przeprawić się ze swoimi ludźmi. To daje drużynie czas na odnalezienie sfabrykowanych dowodów lub dalsze spowolnienie Hrabiego do czasu, aż wyrok na więźniu zostanie wykonany.

Ten przykład daje aż kilka opcji rozwiązania zadania i nakłada presję czasu na wszystkie strony równania. Scenariusz staje się o wiele ciekawszy, dynamiczny i wielowątkowy. Gracze nadal mogą podejść do problemu metodą siłową, ale mają o wiele więcej możliwości, powód do zwiedzenia okolicy, szansę na przygodę w mieście, rozgrywki społeczne czy zagadkę detektywistyczną polegającą na śledzeniu i szukaniu. A wszystko dzięki temu, że kiedy gracze zajęli się zadaniem pobocznym, hrabia realizował swój cel, zamiast czekać aż Gracze się nim zainteresują.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz