wtorek, 28 listopada 2023

Zakładnik

Postać jest trzymana na muszce / ma nóż na gardle, a kumple próbują ja ocalić strzelając / rzucając nożem w tego, kto zagraża ich przyjacielowi. Sytuacja, która w RPG może się zdarzyć, ale większość systemów nie radzi sobie z nią w sposób zadowalający. Postanowiłem stworzyć zasady, które umożliwią ciekawsze rozegranie tego manewru.


Inicjatywa


Moim zdaniem rozpatrując taką sytuację należy wziąć pod uwagę, że napastnik, który trzyma nóż na gardle / pistolet przy skroni ofiary jest gotowy do działania. Zatem podczas określania inicjatywy, musi dostać bonus. Zależnie od systemu niech ten bonus będzie na tyle znaczny, że wyprzedzenie działania terrorysty byłoby samo w sobie dobrym wynikiem.

Modyfikator do trafienia


Teraz określmy modyfikator do trafienia wynikający z szybkiego działania, "strzału z biodra", niemierzonego rzutu, odległości itp. To jest pierwszy i podstawowy modyfikator. Zapiszmy go gdzieś do późniejszego użytku.

Jeżeli obrońca chce trafić napastnika w odsłoniętą część ciała (przykładowo w ten fragment głowy, który widzi), powinien określić szanse trafienia. Jeśli to cała głowa, to zasady zapewne obejmują modyfikator celowania w głowę. Jeśli to część głowy, wystarczy utrudnić (jeśli widać tylko połowę głowy, to trafienie w tę część jest dwa razy trudniejsze niż trafienie w całą głowę, a zatem modyfikator mnożymy razy dwa). Zapiszmy ten dodatkowy modyfikator.

Mamy więc wartość podstawową, modyfikator do trafienia i modyfikator lokacji, by nie trafić kumpla, tylko napastnika.

Rzut (stopień trudności - Deadlands)


Przypuśćmy, że musimy rzucić jak najwięcej (podst. + m1 + m2 to nasz stopień trudności). Jeśli zdamy ten test, trafiamy napastnika - brawo. Jeśli jednak nie zdamy, możliwe, że wystrzeliliśmy w powietrze, ale możliwe, że trafiliśmy kumpla. Aby się tego dowiedzieć porównujemy rzut z tym drugim modyfikatorem. Jeśli rzut jest mniejszy lub równy m2, to kumpel obrywa.

Przykład: 

Stopień trudności to 5. 
Działamy szybko (+2), na większy dystans (+2). To daje nam m1 = 4.
Trafienie w głowę to (+6), ale tylko 3/4 głowy napastnika jest widoczne, zatem dodatkowe (+3) (widoczna jest połowa głowy i jeszcze połowa połowy, połowa głowy miałaby dodatkowe +6), mamy więc łączne m2 = 9.

Łączny stopień trudności wynosi zatem 5+4+9 = 18, przy czym jeśli rzucimy 9 lub mniej, trafimy kumpla.


Rzut (ilość sukcesów - Warhammer)


W systemach, gdzie liczy się ilość sukcesów, łatwiej będzie przyjąć, że m1 to ilość sukcesów, potrzebnych do trafienia, a m2 to modyfikator do rzutu. W ten sposób, jeśli nie osiągniemy żadnego sukcesu, to trafiliśmy kumpla, natomiast jeżeli osiągnęliśmy ich wystarczająco, trafiliśmy napastnika.

Przykład: 

Posiadamy strzelanie na poziomie 75. 
Działamy szybko (1 sukces wymagany), na większy dystans (2 sukcesy wymagane). To daje nam łącznie konieczność wyrzucenia 3 sukcesów, aby trafić cel.
Trafienie w głowę to (-40) i tyle odejmujemy od umiejętności.

A zatem rzucając za umiejętność na poziomie 35 musimy wyrzucić 01-09 by osiągnąć 3 sukcesy, a rzut na poziomie 40+ oznacza, że trafiliśmy kumpla.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz