wtorek, 6 kwietnia 2021

Nieszkodliwe Przyspieszanie

Dopiero co pisałem, by nie próbować przyspieszać walki bez potrzeby. By się nią delektować, celebrować, opisywać. Skąd więc nagle tekst o przyspieszaniu akcji? A stąd, że są elementy czysto mechaniczne, które przyspieszyć można bez szkody dla fabuły i frajdy. Takim właśnie elementem są rzuty.

To co teraz napiszę nie jest odkrywcze dla użytkowników niektórych systemów, ale może stać się objawieniem dla kogoś, kto grał tylko w parę systemów, lub w ogóle jest początkujący w RPG. Nie piszcie więc w komentarzach, że "odkryłem Amerykę" tym wpisem - przyjmijcie do wiadomości, że wpisy tworzone są nie tylko z myślą o wyjadaczach, ale przede wszystkim mają przydać się Mistrzom Gry, którzy dopiero budują swój warsztat, lub szukają odpowiedzi na konkretne, nurtujące ich pytania.

Jakie kostki?


Pierwszym punktem tego wpisu jest zaopatrzenie się w większą ilość kostek. Kostki są niedrogie i warto mieć ich całe garście, w różnych kolorach. Sam posiadam kilka zrobionych przeze mnie zestawów, a zatem mogę w tej kwestii udzielić paru rad.

  • Kostki powinny być różnobarwne, matowe. W ten sposób, grając wieczorem, przy świetle świecy, nadal bez trudu odczytamy wyniki rzutów. Są po prostu bardziej czytelne niż "kryształki", "brokatówki", "perłowe" czy "ozdobne". Matowe kości w różnych kolorach to podstawa.
  • Posiadam w osobnym woreczku zestaw, w którym mam po 5 kostek każdego rodzaju (K4, K6, K8, K10, K12, K20), ale każdy rodzaj ma osobny kolor. I tak mam 5 pomarańczowych K4, 5 czarnych K6, 5 niebieskich K8, 5 zielonych K10 (oraz 5 różowych, gdyby trzeba było wykonać rzut K100), 5 czerwonych K12 oraz 5 białych K20. W ten sposób kiedy chcę wybrać 3K8 nie muszę sprawdzać które to, tylko biorę 3 niebieskie kostki. To znacznie przyspiesza grę.
  • Posiadam także kilka zestawów matowych kostek w jednym kolorze - cały zestaw czerwony, cały zielony, cały biały. Te przydają się do tego, co zaprezentuję poniżej. Mam je zawsze pod ręką, ale osobno niż zestaw opisany w poprzednim punkcie.


Jak przyspieszyć sesję rzutami


W systemie takim, jak Warhammer w 4 edycji, ograniczono ilość rzutów, wielokrotnie wykorzystując jeden wynik. I tak: rzut za trafienie określa jednocześnie zadawane rany (im bardziej rzut "wyszedł", tym więcej ran) oraz miejsce trafienia (rzut "czy trafiliśmy" to K100, po odwróceniu wyniku (zamianie kości jednostek i kości dziesiątek) otrzymujemy lokację trafienia). Jeśli nie ma "krytyka", tym jednym rzutem określamy całą rundę walki jednej postaci. Zgrabnie.

W innych systemach także można to zrobić (a nawet więcej). Wystarczy stworzyć sobie jednobarwny zestaw kostek, składający się ze wszystkich potrzebnych kości. Przykładowo, w systemie Deadlands - Martwe Ziemie, postać strzela z rewolweru. Wysokość umiejętności to 4K10, rany rewolweru to 3K6, miejsce trafienia określa się rzucając K20 - trzymaj więc w osobnym miejscu zestaw czerwonych (przykładowo) kości: cztery K10, trzy K6 i K20 i rzucaj nimi wszystkimi od razu - zostaną Ci do wykonania jedynie ewentualne przerzuty. 

A dlaczego dobrze, by kości były w jednym kolorze? Dlatego, że mając 3 takie zestawy, w różnych kolorach możesz, drogi Mistrzu Gry, jednym rzutem "odwalić" trzech bohaterów niezależnych (nawet takich o różnych wysokościach cech, strzelających z różnej broni itp. - wystarczy przed samą walką chwycić odpowiednie kości). Teraz mając wyniki rzutów przed oczami w moment, możesz skupić się na opisywaniu walki, znając jej wynik (wszyscy mogą nawet rzucić jednocześnie, zostawić kości na stole, a Ty sobie wszystko odczytasz).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz