wtorek, 12 maja 2020

Miksowanie Umiejętności

Łączenie umiejętności z innymi cechami istnieje w wielu systemach, a jednak warto o nim wspomnieć, bo być może ktoś, kto kurczowo trzyma się zasad nie używa tego wspaniałego sposoby na ocenienie między innymi teoretycznej wiedzy postaci (mądrość / wiedza / inteligencja + dowolna umiejętność).

Otóż zasada ta nadaje się do wielu systemów, w których umiejętności wywodzą się z cech i są w pewien sposób od nich zależne (Ad'n'd, Cyberpunk 2020, Martwe Ziemie, etc.). Polega na tym, by testując umiejętność, wykorzystać cechę, do której nie należy, aby określić zupełnie nowe możliwości postaci, bazując tylko na tym, co zapisano na karcie.

Przykłady:

W ten sposób, "strzelanie" testuje się zwykle na "zręczności". Jednak jeśli postać ma ocenić sprawność innego strzelca (czy mój przeciwnik dobrze strzela? Jak mi się wydaje?), warto przetestować "strzelanie", oparte na "spostrzegawczości". Gdy chcemy dowiedzieć się czegoś na temat konkretnej broni, a w systemie nie ma umiejętności odpowiadającej za "znajomość uzbrojenia", możemy przetestować "strzelanie", ale oprzeć je na "wiedzy".

Jeśli do "zastraszania" używamy zwykle opanowania, to gdy chcemy zorientować się co najbardziej przerazi naszą ofiarę, "zastraszanie" połączymy ze "spostrzegawczością", gdy mamy kogoś torturować, użyjemy "zastraszania" i "sprawności", gdy przygotowujemy się do wykładu o fobiach, użyjemy "zastraszania" i "wiedzy", a gdy będziemy go wygłaszać "zastraszania" i "charyzmy". 

Oczywiście można uznać, że to przerost formy nad treścią i nie ma potrzeby na takie zróżnicowanie testów, a jednak co jakiś czas testujemy jakąś umiejętność, czując zgrzyt, bo cecha, która jej odpowiada zupełnie nie pasuje do sytuacji. Nie bójmy się wtedy zamienić cechy na potrzebę testu. To daje bardzo ciekawe rezultaty, bo gracze zaczynają rozwijać nowe, wcześniej pomijane cechy, by wzbogacić swoją postać nie tylko opisowo, ale także mechanicznie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz