wtorek, 14 maja 2024

Feedback nie tylko dla MG

Dobrą praktyką jest zakończyć sesję rozmową o tym, co Graczom się podobało, a co się nie podobało, jakie mają uwagi, czego chcieliby więcej a czego mniej. Informacja zwrotna to dla Mistrza Gry nieoceniona pomoc. Jednak pełny "feedback" powinien zawierać także informacje skierowane od Mistrza Gry do Graczy.


W czasie gry staramy się sobie nie przerywać i nie upominać się nawzajem (choć czasem Gracz może upomnieć innego Gracza - w duchu gry), jednak po zakończeniu Gry, kiedy Mistrz Gry pyta o wrażenia i uwagi, powinien także, jeśli uzna to za wskazane, wyrazić swoje uwagi w stosunku do Graczy. Uwagi te mogą tyczyć się zachowania całej drużyny, lub poszczególnych Graczy.

Konkretny Przypadek


Wspomniano mi kiedyś w komentarzu lub w wiadomości, że nie ma czegoś takiego jak "Gracz, który źle prowadzi postać", bo przecież to jego postać i może ją prowadzić jak mu się podoba. Nie zgadzam się z tym. Tworzymy postacie (w tym określamy ich cele, charakter i rolę), by stworzyć scenariusz pod te konkretne postacie. Korzystamy z ich lęków i tworzymy nagrody pod te konkretne postacie. Wyzwania, które wymyślamy dotyczą tych konkretnych bohaterów - nie każde polega na machaniu mieczem, część z nich to wyzwania psychologiczne, wybory moralne. Jeśli Gracz w pewnym momencie zmienia charakter swojej postaci, to... oszukuje. To tak, jakby wymieniał karty, którymi przyszło mu grać w brydża - może to zrobić, ale wymaga to zmiany całej gry. Koniec sesji to idealny moment, by porozmawiać z takim Graczem - czy jest jakiś fabularny powód zmiany charakteru postaci (załamanie nerwowe? jakieś ważne wydarzenie?) oraz jak dokładnie wygląda nowy charakter tej postaci (Granie postacią bez określonego charakteru to już nie jest "Role Play"), czy może po prostu Gracz miał zły dzień i na następnej sesji będzie już grał tak, jak się do tego zobowiązał. A może czas skończyć tę grę, zmienić Mistrza Gry i rozpocząć nową przygodę?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz