wtorek, 26 marca 2024

Tworzymy Miasto

Tworzenie lokacji w RPG może być świetną zabawą, ale musimy pamiętać o tym, by stwarzać miejsca interesujące i jednocześnie grywalne. W praktyce oznacza to, że powinniśmy myśleć o tym, co wyróżnia dane miejsce i czyni ją niezapomnianą, a jednocześnie w jaki sposób Gracze mogą ją "ograć", do czego użyć. Nie inaczej jest w przypadku lokacji złożonych - składających się z kilku, kilkunastu albo nawet kilkudziesięciu pomniejszych. Miasto jest właśnie takim tworem.


Kiedy Gracze przejeżdżają jedynie przez jakąś miejscowość, nie zamierzając zatrzymywać się na dłużej, wystarczy że powiesz im, że jest tam jakiś zajazd, sklep i kościół - to w większości przypadków wszystko, czego będą potrzebować. Jeśli jednak zatrzymają się tam na dłużej, będą je eksplorować lub chcesz, by stało się częścią przygody, przyłóż się porządnie i postępuj według poniższego planu.

1. Pomysł


Zastanów się co wyróżnia to miasto, co pierwsze rzuca się w oczy i jak mają zapamiętać je Gracze. Kiedy będą wspominać to miejsce, jak będą o nim mówić (to to miasto, które...)? Charakterystyczna cecha to punkt zaczepienia, dzięki któremu stworzysz całą otoczkę. Może miasto zbudowano na zboczu górskim i ma wiele poziomów. A może jest tu ogromny port i przez to w mieście jest mnóstwo marynarzy. A może są tu wielkie garbarnie, przez co miast charakterystycznie cuchnie, czego nikt z mieszkańców już nie zauważa. A może... łapiesz o co chodzi, prawda?

2. Lokalizacja


Z tego gdzie leży miasto wynika bardzo wiele faktów, których pominięcie popsuje immersję i sprawi, że miasto nie będzie realistyczne i spójne z resztą świata. Pierwszą z takich rzeczy jest budulec - miast z dala od lasów będzie zbudowane z gliny lub kamienia (jeśli jego złoża są bliżej), a nie z drewna. Oczywiście od lokalizacji zależą zasoby i przemysł, wydobycie. Co miasto produkuje samo, a co trzeba importować. Czego w mieście będzie dużo, a co będzie unikatem. Jakie grupy zawodowe i społeczne tu żyją (marynarze, górnicy, myśliwi, drwale, kamieniarze, rolnicy, żołnierze, jacyś konkretni rzemieślnicy). Na koniec, dzięki wszystkim powyższym informacjom możemy określić, czy jest bogate czy biedne.

3. Historia


Teraz określamy (choćby tylko dla siebie) jak i dlaczego powstało to miasto. Może się to wydawać zbędne, ale sama ta informacja zmieni sposób w jaki opiszemy tę lokację. Jeśli przeszło szereg rozbudów, to fragmenty starych, nierozebranych murów miejskich znajdują się wewnątrz miasta, a baszty być może służą za więzienia. Jeśli parę razy spłonęło, to teraz budynki stoją dalej od siebie, a być może dachy nie są już kryte strzechą ale dachówką. Jeżeli wpierw było to miasto górnicze, to pod miastem powinna być imponująca sieć kanałów i tuneli.


Generalne przyczyny powstania miast mogą być bardzo różne - obecność surowców, nowa kolonia, ważny szlak, przyczółek graniczny, obrona, dawna siedziba innej rasy / wielkiego maga / kogoś znaczącego, albo po prostu dobre tereny rolnicze czy sprzyjający klimat. Wystarczy podporządkować to miasto którejś kategorii i mieć na uwadze, że miasta nie powstają bez powodu.

4. Władza


Mistrz Gry powinien wiedzieć kto sprawuje władzę w mieście oraz jakie są znaczące osoby, które są blisko tej władzy. Może jest to król, może burmistrz, może kilkuosobowa rada (wybierana czy z nadania?), a może inkwizytor lub głowa kościoła. Kto ma wpływ na to kim będzie przyszły władca? 

Zaraz po stworzeniu profili osób zasiadających w ratuszu, warto stworzyć przywódcę straży miejskiej, a także oszacować ilość strażników i wojska. Tu dodatkowy trik - aby miasto jeszcze bardziej zapadło w pamięć, możesz nadać straży miejskiej jakąś nazwę, najlepiej kojarzącą się z ich wyglądem. Może z duma mówią tak sami o sobie, a może w ten sposób mówią o nich ludzie. Przykładem niech będą "szare płaszcze" - nazwa mówi sama za siebie, a usłyszane "o, szare płaszcze tu idą" zmieni nieco wydźwięk wypowiedzi i nada jej bardziej familiarny charakter.

5. Organizacje


Czas określić jakie organizacje działają na terenie miasta. Zacznijmy od religii - ile i jakie mają tu swoje kościoły, kaplice, katedry i świątynie? Następnie gildie - rzemieślnicy, kupcy, przestępcy, magowie - wszyscy oni zrzeszeni są w cechach, gildiach i stowarzyszeniach - jawnych i niejawnych. Określ jaką władzę mają te organizacje i w jaki sposób ze sobą współpracują lub rywalizują. 

Więcej o gildiach znajdziesz tutaj i tutaj.


Warto pamiętać, że każda organizacja to zarówno idea i sposób działania, jak i miejsca oraz ludzie - warto przemyśleć kto zasiada w radzie stowarzyszenia, gdzie się ono spotyka, ale i w jaki sposób (i gdzie) przyjmuje interesantów, gdzie przebywają członkowie. To wszystko ma duże znaczenie, szczególnie w przypadku gildii złodziei.

6. Podział


Duże miasta podzielone są na dzielnice (lub inne jednostki administracyjne). Każda z nich powinna posiadać jakieś cechy indywidualne, czymś się charakteryzować. Nie ma nic przyjemniejszego niż scena, w której gracze wybierają karczmę w innej dzielnicy ze względu na widok, atmosferę, ilość strażników, towarzystwo krasnoludzkich robotników, zapach czy sąsiedztwo parków.

7. Ludzie


W niektórych podpunktach namawiałem do stworzenia profili ważnych osób. Na koniec powtarzam to i zachęcam do stworzenia kliku BNów, którzy są związani z miastem, ale nie pasują do żadnego z podpunktów. Znany muzyk, wróżbita, który zawsze ma rację, emerytowany wojownik - stały bywalec jednej z karczm, który zna znakomite opowieści, kupiec, który co jakiś czas gości w mieście i sprzedaje różne osobliwości z dalekich stron, potężny uzdrowiciel. Każda taka osobowość stanowi dodatkowy powód, dla którego Gracze będą chcieli wrócić w to miejsce w przyszłości. Wszystko to buduje specyfikę lokalizacji.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz