wtorek, 19 września 2023

Odgrywanie Podróży

Odgrywanie podróży w RPG to olbrzymia przewaga nad grami komputerowymi i szansa, by Gracze oderwali się od głównego wątku (i tym chętniej do niego powrócili). To szansa na przetestowanie pomysłów na wątki poboczne. Nie odgrywając podróży, a jedynie to, co "ważne dla głównego wątku" sprawiamy, że fabuła staje się liniowa, a Gracze mają poczucie "zaliczania" kolejnych rozdziałów. Kiedy pozwolisz im "przeżyć" podróż, będą mieli wrażenie, że sami o wszystkim decydują i dostarczysz im okazji do odgrywania postaci.


Zacząć warto oczywiście od spotkań. Jest kilka sposobów na ich rozgrywanie, ale najciekawszym jest wykorzystanie tabel spotkań losowych (właściwych konkretnym terenom, środowisku, części świata). Tabele spotkań losowych wprowadzają do rozgrywki element, nomen omen, losowy, a zatem stanowią szansę na to, by także Mistrz Gry był zaskoczony (a przy tym obiektywny). 

Z tabeli można korzystać "na żywo", rozwijając umiejętność improwizacji, albo przeprowadzić losowanie przed rozgrywką i wylosowane elementy wpisać do scenariusza na najbliższą sesję - przygotować. Można także przygotować się z całej tabeli, spisać osobno zasady niezbędne do przeprowadzenia każdego spotkania i losować na bieżąco.

Ale podróże to nie tylko spotkania!!

Podróże to szansa na wprowadzenie do gry ciekawych lokacji, które Gracze będą mogli eksplorować za pośrednictwem swoich postaci. Te miejsca pomogą wprowadzić osobliwy klimat, którego możesz potrzebować, ale dadzą także szansę postaciom, które mniej walczą na pokazanie swoich mocnych stron. Pomogą także uzupełnić nietypowe wyposażenie czy żywność, a także nawiązać kontakty, które mogą się okazać pomocne w późniejszej grze. Czasem Graczom tak bardzo podoba się jakieś miejsce, że po skończonej awanturze właśnie tam jada odpocząć i właśnie tam zaczynają kolejną przygodę.


Kiedy przyzwyczaisz swoich Graczy, że każda podróż to szansa na odkrycie nowych miejsc, nawiązanie nowych znajomości, znalezienie ciekawych przedmiotów i okazja do wykazania się, będą czekać na kolejne wykreowane przez Ciebie miejsca z niecierpliwością, a to z kolei daje mnóstwo satysfakcji wszystkim, także Mistrzowi Gry. Omijając podróże, oznajmiając, że drużyna dotarła na miejsce i przechodząc do kolejnego rozdziału pozbawiasz grupy tego wszystkiego!

1 komentarz:

  1. Można też wpisać pomniejsze lokacje do tabeli spotkań losowych - wtedy to kostki pomogą zdecydować, które miejsca odwiedzą bohaterowie, co będą mogli znaleźć i kogo spotkają.

    OdpowiedzUsuń