wtorek, 21 września 2021

Jak widzę charaktery D&D

Od mistrzowania w D&D specjalistą nie jestem, więc i dzisiejszy post może nie być zbyt odkrywczy. Mam jednak swoje przemyślenia, które chyba nieco różnią się od kanonicznego, podręcznikowego postrzegania 9 typów charakterów w D&D. Może komuś się to przyda, a może stanowić będzie punkt wyjścia w dyskusji.

Zacznę od tego, że długo nie rozumiałem samej idei określania charakteru swojej postaci. Zrozumiałem to dopiero, kiedy zacząłem Mistrzować. Zaryzykuję więc stwierdzenie, że chociaż charakter postaci ma stanowić jakiś drogowskaz dla Gracza, to w gruncie rzeczy większą przydatność ma dla Mistrza Gry. Gracz bowiem ma wizję swojej postaci i mniej więcej wie, jak zachowa się ona w różnych sytuacjach. Mistrz Gry z kolei wie jak oceniać poczynania Gracza, a także co nagradzać punktami, a za co karać.

Praworządny Dobry


Taka postać ma swój kodeks postępowania. Jest on jasno określony i nie pozostawia miejsca na interpretację. Bohater zna hierarchię świata, szanuje wyżej urodzonych i umocowanych i rozumie podstawowe zależności pomiędzy różnymi kastami. Postać o tym charakterze unika krzywdzenia kogokolwiek i nastawiona jest na wyplenienie zła (a zatem walczy z istotami, które zagrażają porządkowi i dobru). Jednocześnie brzydzi się zadawaniem bólu i zawsze stara się znaleźć rozwiązanie polubowne. Unika zabijania (gdy nie idzie o w/w stwory) kiedy tylko może, ale w obronie własnego życia będzie walczyć. Nie uważa, że cel uświęca środki. 

Paladyn, Rycerz, Kapłan

Neutralny Dobry


To postać, która zna porządek i hierarchię, szanuje zwierzchników, ale nie ma tego we krwi. Nie jest w żaden sposób związana z tym porządkiem, ani przez niego warunkowana. Kiedy nie jest obserwowana, może nie zachowywać się zgodnie z prawem, czy obyczajem, ale nie lubuje się w zadawaniu cierpienia czy zabijaniu. To indywidualista, który zachowuje się odpowiednio przez większą część czasu. Przymuszony zawsze opowie się za stroną dobra, nawet jeśli będzie to godzić w jego interesy.

Wojownik, Traper, Nomad, Łowca

Chaotyczny Dobry


To postać, która jest absolutnym indywidualistą. Przeszkadza jej "naturalny" porządek świata, zwierzchnictwo, władza. Anarchista. Zachowuje się w danej chwili tak, jak ma na to ochotę, nie przekraczając jednak granicy wyznaczanej przez dobro. Może kłamać, ale nie torturować i zabijać. Może wykazywać się brakiem manier podczas przyjęcia u władcy, ale nie zatruje zupy, którą spożywać będą goście. Przyciśnięty do muru, opowie się po stronie dobra. Może być niesamowitym sprzymierzeńcem, ponieważ uważa, że cel uświęca środki.

Błazen, Artysta, Bojownik o wolność

Praworządny Neutralny


Ta postać zna i rozumie porządek świata, uczestniczy w nim i dobrze się z tym czuje. Może mieć także swoje zasady, których przestrzega. Te zasady jednak nie tyczą się dobra i zła, bo chociaż takiej postaci nie zależy na tym, by sprawiać komuś ból, to nie zawaha się tego zrobić (w majestacie prawa, lub dla osiągnięcia większego celu. W walce "dobra ze złem" może opowiedzieć się po dowolnej stronie.

Sędzia, Strażnik miejski, Kat, Czarodziej

Neutralny


Wbrew pozorom to wcale nie jest postać łatwa do odegrania. Jest bowiem niezwykle świadoma zarówno prawideł rządzących światem, jak i własnych możliwości i ograniczeń. Wpasowuje się w schematy, lecz gdy staje się to nazbyt uciążliwe, wyłamuje się. To ktoś, kto żyje dla siebie, ale nie folguje wszystkim swoim zachciankom, ale współistnieje w społeczeństwie.

Karczmarz, Handlarz, Złodziej, Najemnik, Druid

Chaotyczny Neutralny


To postać, która żyje wyłącznie dla siebie. Robi wszystko co chce, nie przejmując się innymi, utartym porządkiem ani racjami innych. Dba o siebie i ceni wolność osobistą. Walka dobra ze złem nie ma dlań większego znaczenia.

Barbarzyńca, Bard żyjący chwilą, Straceniec

Praworządny Zły


To ktoś, kto zna system i wykorzystuje go na swoją korzyść. Ktoś podatny na korupcję, spiskujący, dopuszczający się zdrady. Także przywódca złej organizacji, ktoś kto tworzy strukturę, umożliwiającą czynienie zła.

Skorumpowany urzędnik, prawnik, Szarlatan, Przywódca sekty

Neutralny Zły


Dla mnie jest to najtrudniejsza do określenia klasa. To ktoś, kto potrafi dobrze ukryć się i funkcjonować w społeczeństwie, a jednocześnie działać na jego szkodę. To także ktoś, kogo naturą jest zło, lub kto rozwój tego zła pielęgnuje. Pragmatyk, często zorganizowany na swój sposób.

Szpieg, Agent, Zabójca, Socjopata, Członek tajnego stowarzyszenia, Nekromanta

Chaotyczny Zły


To ktoś zły do szpiku kości, kto nie udaje, że jest inaczej. To ktoś, kto folguje każdej zachciance, niema żadnych oporów i jest gotów na wszystko. Ceni wyłącznie siebie i uważa, że jest bezkarny. To ktoś, kto lubuje się w zadawaniu bólu, znęcaniu się nad słabszymi. Ktoś, kto za wszelką cenę chciałby obalić istniejący porządek.

Morderca, Psychopata


I tak wyglądają te "definicje" z mojego punktu widzenia. Zapewne większość jest zbieżne z tym, co mówi podręcznik. Mam jednak nadzieję, że komuś coś rozjaśni. Zachęcam także do spisania tych zasad dla siebie każdemu Mistrzowi Gry. To uzmysławia pewien podział świata i może być punktem wyjścia do wielu ciekawych sytuacji. I tak - wiem, że może istnieć sędzia, czy czarodziej o innym charakterze - to tylko przykłady, najbardziej typowe według mnie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz