niedziela, 10 grudnia 2017

Język Obcy

Zauważyliście, że większość Graczy, wykupujących sobie umiejętność "język obcy", wydaje na nią 1 punkt i tak zostawia. Wystarcza im znajomość języka na "1", bo i tak Mistrz Gry uznaje, że rozumieją o czym mowa i potrafią się porozumieć. Gdyby tak było, niemal każdy na świecie mówiłby przynajmniej pięcioma językami (skoro tak łatwo się ich nauczyć), a przecież tak wcale nie jest. A zatem postanowiłem zrobić coś, by uwidocznić czym jest znajomość języka na konkretnym poziomie. 

Poniżej prezentuję znajomość języka w skali 1 - 10 (Cyberpunk), którą to skalę z powodzeniem da się "przetłumaczyć" na większość systemów.

1 - rozumiesz podstawowe słowa, kiedy je usłyszysz
2 - potrafisz posługiwać się tymi pojedynczymi słowami (zapomnij o składaniu zdań)
3 - potrafisz zrozumieć wypowiedź, jeśli jest wypowiadana powoli
4 - potrafisz sklecić proste wypowiedzi i daje się Ciebie zrozumieć, ale mówisz powoli
5 - potrafisz odczytywać znane Ci słowa
6 - potrafisz także pisać
7 - znasz gramatykę i możesz swobodnie posługiwać się językiem (chociaż bez akcentu)
8 - Swobodnie rozmawiasz i rozpoznajesz akcenty innych, czytujesz obcojęzyczną literaturę
9 - Płynnie posługujesz się idiomami, znasz jakieś cytaty na pamięć
10 - Mówisz bez obcego akcentu
11+ - uchodzisz za tubylca, możesz imitować dowolny akcent

Oraz wersja uproszczona dla systemu Deadlands - Martwe Ziemie:

1 - znasz podstawowe słowa, rozumiesz je i umiesz wypowiedzieć
2 - koślawo i powoli potrafisz się komunikować
3 - umiesz zrozumieć tekst czytany, oraz coś napisać
4 - potrafisz płynnie mówić, chociaż z obcym akcentem
5 - mówisz bez akcentu, potrafisz też płynnie czytać i pisać
6+ - mówisz jak obcokrajowiec, znasz idiomy, cytaty

4 komentarze:

  1. Całkiem ciekawie ma to rozwiązany nowy Conan od Modiphiusa, co do zasady języki są podzielone na grupy i znając jedną dogadamy się z innymi użytkownikami tej grupy, powiedzmy jak Polak z Czechem. Jeśli chcesz czegoś więcej to już niestety musisz inwestować kolejne punkciki w kolejne języki, do tego jest całe drzewko talentów dot. lingwistyki.
    Zdaję sobie sprawę, że i tak większość MG będzie przymykać na to oko, bo w końcu to gra S&S a nie dla filologów, ale daje fajne pole do popisu jeśli się postarać. Podobnie jak Twoja lista, pozwalająca houserulować inne systemy. Jak chociaż jeden na 20 MG coś takiego wykorzysta na sesji to myślę, że będzie sukces... :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Problem w tym, że jeśli gracz ma do wyboru dać więcej punktów w obsługę broni palnej, czy co tam jest ważne w danym systemie/settingu, a "dodam sobie punktów w język obcy, żeby znać również idiomy" wybór jest oczywisty. Dlatego uproszczenie umiejętności typu "język obcy" do zerojedynkowego "umiem-nie umiem" jest zwyczajnie praktycznym rozwiązaniem.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mamy inne doświadczenia. Moi gracze bardzo często idą w klimat, a nie w efektywność i bardzo służy to grze. Przygody są zwyczajnie ciekawsze i nie zawsze chodzi o strzelanie, walkę i zabijanie. Czasem nawet znajomość idiomów jest niezbędna. Ale - jak napisałem - mamy inne doświadczenia, więc być może Wy wolicie grać w strzelanki RPG i w takim wypadku większość umiejętności możecie zrobić zero-jedynkowo, a punkty ładować tylko w strzelanie. U mnie taka postać po prostu nie działa.

      Usuń
  3. Krótko i na temat, podkradnę u siebie na sesjach. :)

    OdpowiedzUsuń