środa, 21 stycznia 2015

Mapy

Mapy w RPG potrafią stanowić problem. Są oczywiście Mistrzowie Gry, którzy prowadzą grę zupełnie nie korzystając z żadnych map, ale według mnie to dobre na jednostrzałówkę, a już zupełnie nie sprawdza się przy prowadzeniu kilku kampanii, dla kilku drużyn, na raz. W takim wypadku koniecznym jest stworzenie mapy, bo bohaterowie lubią wrócić do znanego sobie miejsca. A jeśli Mistrz Gry zaimprowizuje taką lokacje, może być pewny, że Gracze zapamiętają ją lepiej niż on sam.

By jednak nie tworzyć rozległych map, na przykład aglomeracji miejskich (które nie mogą się kończyć na białej kartce, a Gracze uwielbiają zwiedzać miasta), warto skorzystać z gotowych planów miast. Szczególnie, że plany te nie muszą być aktualne. Można z powodzeniem kupić na wyprzedaży kilka planów różnych miast za symboliczną złotówkę i mieć materiał na godziny przygód.

Taki sposób bardzo dobrze sprawdza się w przypadku Cyberpunka. Lubię prowadzić sesje, osadzone w Warszawie 2020 roku. W tym celu naniosłem zmiany na stary plan Warszawy, a ilekroć Gracze odwiedzają nowe lokacje, nanoszę poprawki, robię notatki. Wiem gdzie jest strefa walki, wiem gdzie przebiega mur, którym jest oddzielona od reszty miasta, wyznaczyłem dzielnice korporacyjne i strefy wpływów ważniejszych gangów. Gracze mają swoje ulubione lokacje, opisane dodatkowo w notesiku, który towarzyszy planowi miasta i stanowi legendę dla Warszawy 2020. Oczywiście nie musi to być Warszawa - to może być Nowy Jork, Chicago, Londyn czy Moskwa.

Ważne, że tak jak przy robieniu notatek, także i w przypadku map istotnym jest nanoszenie poprawek. Miasto żyje, budynki są wyburzane i przebudowywane. Strefy wpływów się zmieniają. Gracz - Fixer, który ma aktualne informacje na ten temat wart jest w drużynie swojej wagi w złocie. Pozwólcie mu czasem zerknąć do swojej mapy, jeśli uważacie, że warto, by czegoś się dowiedział.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz