wtorek, 27 lutego 2024

Test, który miesza szyki MG

Czasem czujemy, że powinniśmy kazać Graczom przetestować jakąś umiejętność, żeby nie było tak, że z automatu im się udało. Problem pojawia się wtedy, gdy podczas wykonywania takiego "przypadkowego" testu wypada krytyczna porażka i... no właśnie - postać ginie, spada, łamie wytrych, słowem - nie osiąga celu, który pozwala scenariuszowi toczyć się dalej. Pal sześć, jeśli zmusza to drużynę do znalezienia alternatywnego rozwiązania problemu. Niestety bardzo często taki nieudany test powoduje jedynie frustrację (także u Mistrza Gry) i sprawia, że cała sesja upływa na... czymś innym. A przygoda czeka.


Ale spokojnie - istnieje kilka sposobów, by naprawić tę sytuację tak, by gra nie ucierpiała. Oto one:
  1. Nie rób tego testu. Opisz co się dzieje, zrób pauzę, rzuć kostką za zasłoną i sprawdź jak dobrze / jak źle poszło i załatw to opisem. Bez krytyków. To znacznie przyspiesza grę, a kiedy w razie słabego rzutu opiszesz, jak plecak któregoś bohatera zsuwa się w przepaść, albo jak zamek w drzwiach wydaje przeciągłe skrzypnięcie, alarmując wszystko, co żyje w korytarzu za drzwiami.
  2. Niech test będzie częścią gry. Jeśli gracie na poziomie HARD i Gracze wiedzą, że w każdej chwili może ich spotkać coś poważniejszego niż utrata wyposażenia, będą się mieli na baczności i zaopatrzą się w większą ilość mikstur i zabezpieczeń. W takim przypadku krytyk oznacza, że pierwsza linia zabezpieczeń nie zadziałała (pierwsza lina pęka podczas wspinaczki, rzuć za to, czy zabezpieczająca Cię utrzyma). W końcu jaka jest szansa, że znów wypadnie krytyk, prawda?
  3. Przygotuj sobie wcześniej (przed sesją) wersję wydarzeń na wypadek pecha, zamiast improwizować. Niech to będzie coś spektakularnego, ale nie ucinającego drogi do dalszej części scenariusza. Rzuty wykonuj tylko wtedy, kiedy ta wersja wydarzeń jest realistyczna.
  4. Zamiast wymagać testu, wymagaj od Graczy opisu, który rozwiąże problem. Dobry złodziej otworzy przeciętny zamek w drzwiach, ale żeby zawiasy nie skrzypiały, warto wykorzystać nieco oleju. Zamiast sprawdzać, czy bohaterowie poradzą sobie ze zsunięciem się z urwiska, zapytaj w jaki sposób zamierzają odzyskać przywiązaną u góry linę (albo czy chcą ją zostawić na wypadek drogi powrotnej). Przyzwyczaj Graczy do tego, by opisywali sposób, w jaki radzą sobie z przeszkodą, zamiast rzucać za umiejętność.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz