wtorek, 12 grudnia 2023

Zawodna Pamięć

Kiedy Gracze pozyskują jakąś wiedzę, szczególnie większą jej ilość, musimy poradzić sobie z problemem "ile z tego zapamiętają". Szczególnie, jeśli chodzi o wiedzę konkretną, praktyczną. 

Z jednej strony możemy przeczytać im fragment, który powinni zapamiętać i liczyć na ich pamięć, ale przecież Gracze nie są tożsami z postaciami i muszą pamiętać wiele rzecz ze swojego realnego życia (a nie tylko to, co wiedzą ich postaci). Poza tym, często w czasie gry mija tydzień, podczas gdy w realnym świecie mijają miesiące (sesja co 2 tygodnie, a to było 4-5 sesji temu). W takim przypadku Gracz mówi "nie pamiętam? ale przecież dowiedziałem się tego ledwie kilka dni temu - jak mogłem zapomnieć?".

Z drugiej strony, jeśli pozwolimy Graczom na robienie notatek, a podstawą scenariusza jest "ciekawe co zapamiętają", to wszystko bierze w łeb. Gracze po paru miesiącach mogą nadal mieć szczegółowe notatki, chociaż Mistrz Gry liczy, że do tego czasu pamięć postaci nieco się już zatrze.


Potrzebny jest więc złoty środek, dlatego proponuję rozwiązanie mechaniczne, zgodne z duchem Gry. W każdym systemie jest umiejętność lub cecha, którą da się podciągnąć pod pamięć. Niech to będzie inteligencja, mądrość, wiedza, wykształcenie lub cokolwiek, co pasuje do przyswajanych informacji. Następnie pozwólmy Graczowi wykonać test tej cechy. Jeśli mu się nie uda, nie wolno mu notować, jeśli postać nie notuje - może tylko wysłuchać lub przejrzeć (jeśli pozyskuje informacje w bibliotece, a Mistrz Gry dysponuje fizycznym zapisem) dostępne informacje. Jeśli rzut się uda, otrzymuje od Mistrza Gry małą karteczkę, na której może wynotować cokolwiek uzna za istotne. Jeśli rzut uda się nad wyraz dobrze, może użyć na notatki także drugiej strony karteczki.

Ten prosty zabieg wykorzystuje mechanikę, uzasadnia posiadanie specjalnej umiejętności i umożliwia zapamiętywanie informacji przydatnych podczas przygody w zupełnie nowy sposób. Sprawdziłem, sprawdza się i cieszy (szczególnie, jeśli Gracz podczas pobytu w bibliotece faktycznie dostaje od Mistrza Gry kilka pergaminów zapisanych ciekawymi informacjami).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz