wtorek, 29 listopada 2022

Jak uśmiercić Postać Gracza (żeby miało to znaczenie dla Gry)

Czy, jako Mistrz Gry, byłeś w sytuacji, w której chciałeś dać Graczom do zrozumienia, że dana lokacja jest ekstremalnie niebezpieczna, ale oni zachowywali się jak zwykle i właściwie przeoczyli ten fakt? Czy to, że ledwo uszli z życiem zauważyłeś tylko ty, a Gracze nie odczuli presji? Albo uznali, że przeżyli, bo musieli przeżyć, żeby grać dalej? Koniec z tym!

Istnieje sposób na to, by Gracze poczuli grozę sytuacji, wczuli się i znali powagę niebezpieczeństwa, czuli, że jest realne. To sposób przeznaczony raczej dla doświadczonych Mistrzów Gry, którzy potrafią już dobrze panować nad rozgrywką i chcą tylko podnieść stawkę i zwiększyć zaangażowanie Graczy.

Jeśli wielkość drużyny na to pozwala (czyli masz minimum 4 Graczy, albo sytuacja sprawia, że możesz ten sposób zastosować przy 3 Graczach), zobacz który z Graczy gra najsłabiej. Kto najgorzej wczuwa się w postać, komu ona nie leży (nie ze względu na współczynniki), kto nie odgrywa na sesji strachu postaci (mimo Twoich usilnych starań) i kto gra z nastawieniem, że drużyna musi przeżyć. Postaw drużynę w sytuacji na prawdę trudnej i niebezpiecznej (odpowiadającej klimatowi lokacji) i kiedy potrzebujesz wzmocnienia efektu "tutaj jest naprawdę bardzo niebezpiecznie", uśmierć postać tego Gracza. 

Nie od niechcenia i nie z zemsty. Dokładnie i w klimacie to opisz. Potraktuj to jako zwrot akcji, coś co zwiększy immersję pozostałych Graczy. Coś, co udowodni, że miejsce jest naprawdę niebezpieczne, a jednocześnie prześle drużynie wiadomość "wcale nie musicie wszyscy przeżyć". Niech to będzie opisowa i fabularna perełka na Twojej sesji. 

I nie chodzi mi właściwie o śmierć w walce. Niech dana postać wpadnie w pułapkę (zapadająca się podłoga i kolce na dole), niech zostanie zmieciona przez lawinę, bo nie zachowała należytej ciszy (Graczowi nie chciało się tego odgrywać), niech zostanie zmiażdżona przez kamienny blok, zasypana w kopalni bez powietrza. Niech drużyna próbuje ją odkopać, ale bez narzędzi nie daj im dużych szans. Dzięki temu będą wiedzieli, że w krytycznej sytuacji tez nie zawsze im się uda (może następnym razem wyposażą się w niezbędny sprzęt albo wykupią specjalistyczne umiejętności zamiast przeznaczać wszystko na walkę). 

Dodatkowo, Gracze, którzy naprawdę się postarali, odegrali postać, zachowywali się cicho, kiedy było to konieczne, wczuwali się i przejmowali poczują się nagrodzeni. To nie ślepy los zadecydował o tym kto wpadł w dziurę, ale ich ostrożność pozwoliła im tego uniknąć, pomimo tego, że groźba była realna.

Spraw, by śmierć tej jednej postaci pozwoliła Ci osiągnąć kilka celów.
  • Gracze zapamiętają taką sesję
  • Gracze odbiorą daną lokację jako skrajnie niebezpieczną
  • Gracze nabiorą szacunku do niebezpiecznych miejsc
  • Zwiększy się stawka Gry, kiedy Gracze zrozumieją, że postaci mogą faktycznie zginąć
  • Bardziej przemyślane i wszechstronne rozwijanie postaci
  • Bardziej przemyślane zakupy ekwipunku i lepsze planowanie wypraw
  • Gracz, któremu nie do końca leżała postać będzie mógł stworzyć nową
  • O tę nową postać będzie o wiele lepiej dbał i lepiej ją odgrywał
  • Gracze, którzy dobrze odgrywali postaci, wczuwali się i starali zwiększyć swoje szanse, poczują się nagrodzeni za wysiłek

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz