wtorek, 24 listopada 2020

Dialogi

Bez rozmów pomiędzy Drużyną a Bohaterami Niezależnymi nie może się odbyć chyba żadna Gra. To nieodzowna część każdego scenariusza. Jest jednak co najmniej kilka sposobów na rozegranie dialogów. Można je nawet nazwać "stopniami zaawansowania", chociaż to nieco przewrotne.

Role Playing - Odgrywanie Ról


Najbardziej zaawansowana, najciekawsza dla Graczy, najtrudniejsza i stosowana przeważnie przez Mistrzów Gry z małym doświadczeniem technika, to pełne odgrywanie dialogów, ze zmianą głosu włącznie (umiejętności aktorskie bardzo się przydają). Dodatkowe cechy tego "stylu" to:
  • Wszystkie wypowiedzi w pierwszej osobie,
  • Odgrywanie dosłownie każdej rozmowy (zakupów, zamawiania jedzenia w karczmach),
  • Zmienianie głosów, nadawanie niuansów (pokasływanie, seplenienie, jąkanie),
  • Mistrz Gry odgrywa wiele postaci podczas jednej rozmowy.

Mimo to, że ten sposób najbardziej sprzyja zabawie i jest bardzo efektowny, wielu Mistrzów Gry z większym doświadczeniem odrzuca go jako nieefektywny, zaciemniający przekaz, zbyt pracochłonny i odwracający uwagę od scenariusza, na którym się skupiają. 

Jeśli czujesz się na siłach - używaj tego sposobu, ale ogranicz się do naprawdę kluczowych i ważnych postaci (główni wrogowie, BN w drużynie).

Mówię co mówię


Trudna technika, ale dająca niezłą kontrolę nad sesją i motywująca Graczy do skupienia. Wszystko co mówi Gracz, mówi jego postać, a Mistrz Gry reaguje na to, mówiąc w pierwszej osobie. Plusem jest to, że tutaj to głównie Gracze inicjują rozmowy, więc Mistrz Gry może lawirować pomiędzy technikami - jeśli na zakupach Gracz zacznie zwracać się do sprzedawcy w pierwszej osobie, MG odpowie mu tym samym. Jeśli jednak będzie chciał dokonać szybkich zakupów, nie skupiając się na osobie sprzedawcy, może to zrobić. Cechy tej techniki w skrócie:
  • Gracz może zdecydować kiedy dojdzie do rozmowy, nawet jeśli nie jest to konieczne,
  • Wszystkie wypowiedzi Graczy są w pierwszej osobie (odpowiedzi na nie także),
  • Nie zmieniamy głosów, nie marnujemy energii na ozdobniki,
  • Jeśli to nie jest konieczne, zakupy, zamawianie jedzenia itp. załatwiamy opisem, bez rozmowy.

Używaj tej metody, gdy masz problem z Graczami ciągle psującymi klimat głupimi uwagami, opowiadającymi dowcipy i przerywającymi sesję dygresjami. Być może przypomnienie, że to co mówi do reszty drużyny wypowiada właśnie jego postać, trochę utemperuje takiego Gracza.

Tryb oznajmujący


Ta technika, chociaż najprostsza, stosowana jest przeważnie przez Mistrzów Gry ze sporym bagażem doświadczeń. Sprzyja płynności gry, niezaciemnianiu obrazu i przechodzeniu do sedna. Zawsze może zostać jednak wzbogacona o elementy poprzednich technik. Jej główną zasadą jest jednak oznajmienie Graczowi co powiedziała dana osoba, czego dowiedział się z rozmowy, jaki był efekt przesłuchania itd. Główne cechy stylu to:
  • Wypowiedzi w trzeciej osobie (powiedział, że ..., dowiedziałeś się o ...),
  • Długa rozmowa może być streszczona w jednym - dwu zdaniach kluczowych,
  • Seria pytań, zamiast prowadzenie rozmów trwających czasem całą sesję,
  • Zwiększenie sensowności rzutów za umiejętności typu "uwodzenie", "przesłuchiwanie", "przeprowadzanie wywiadów", "przemawianie", "bajanie" i tym podobne.

Ten sposób świetnie sprawdzi się na krótkich sesjach, gdy nie ma czasu na długie przemówienia. Doskonały jest także w przypadku nieśmiałych Graczy. Sprawdza się także, gdy przygoda nie jest sandboxem, ale konkretnym scenariuszem, nie opartym na pałacowych intrygach, a rozmowy nie są tym, w czym lubują się i specjalizują zarówno Gracze jak i ich postaci. Dobrze zastosować ją także, jeśli chcemy położyć nacisk na mechanikę systemu i testować umiejętności społeczne i interpersonalne, a nie skupiać się na imitowaniu ich przez Graczy. 

Pamiętaj jednak, że jeśli Gracz ma ochotę przeprowadzić jakiś dialog, to nadal powinien mieć taką możliwość. Uważaj jednak, by umiejętności Gracza nie wzięły góry nad umiejętnościami postaci (jeśli wygadany Gracz nie wykupił umiejętności, za to milczek ma postać, która zagada każdego, lepiej rozmowy załatwiać krótkim opisem i rzutem, niż pozwolić Graczom je odgrywać).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz