poniedziałek, 22 czerwca 2015

Waga Wyposażenia

W grach RPG często mamy do czynienia z problemami z udźwigiem. A jednak zauważyłem, że duża część wyposażenia i to tego najcięższego jest pomijana. Co mam na myśli? Otóż...

  • Ubranie. Jego waga jest pomijana, niejako ze względu na zasady, które w wielu systemach nakazują nie uwzględniać tego, co ma się na sobie. Często są to jednak rzecz, po założeniu których od razu zbliżamy się do maksymalnego udźwigu. Przykładem są ubrania zimowe, opancerzone części garderoby, mokre, czy to od deszczu, czy od wody z przepłyniętej właśnie fosy ciuchy, "specjalnie projektowane" części garderoby, takie jak kamizelki taktyczne, pasy na wyposażenie (czyli małe torby) czy wielokieszeniowe, wyładowane wszelkim dobrem kurtki.
  • Torby i worki. Ok - te często są uwzględniane, ale nie zawsze.
  • Zbroja. Czy to nie oczywiste? Poza krępowaniem ruchów, także waży.
  • Broń. Mimo, że jej waga jest zawsze podana w podręczniku, często na karcie wpisuje się ją w inne rubryki i "zapomina" podsumować. Trzeba wiedzieć, że jest to jedna z cięższych kategorii w ekwipunku.
  • Amunicja. Nawet, jeśli podsumowaliśmy wagę broni, często pomijamy amunicję, a on waży. Dużo waży. Pojedynczy nabój nie wydaje się ciężki - pistoletowy to 10-13 gram, a karabinowy to 16-25 gram. Jednak ziarnko do ziarnka... jeden pełny magazynek do kałacha waży kilogram, a Gracze lubią nosić po 5 i więcej magazynków plus trochę naboi luzem. Magazynek do Glocka, to w zależności od wersji od 1/4 do 1/3 kilograma. Nie przyjemniej będzie, jeśli Gracze zaczną pilnować amunicję, zamiast bezmyślnie strzelać do wszystkiego co się rusza?
  • Pieniądze. Kategoria zaskakująca, bo jeśli chodzi o sakiewkę, to waży ona niewiele. Wcale jednak nie tak mało, jeśli weźmiemy pod uwagę jej wielkość. Pieniądze (szczególnie w przypadku systemów fantasy) mają postać metalowych krążków. Metal waży - pieniądze ważą. W trakcie scenariusza postacie bogacą się, czasem ponad miarę, a dźwiganie ze sobą kilku tysięcy sztuk złota (szczególnie jeśli spryciarze rozmienią je na mniejsze nominały) potrafi przeciążyć każdego. 
  • Żelazne racje. Często zaznaczane na karcie w postaci kwadracików do zakreślania nie są podliczane, ale łatwo się zorientować, że ich waga ma znaczenie. Chcemy jeść - dźwigamy.
  • Woda. Pijesz wodę? Wozisz bukłaki? Każdy litr waży kilogram (plus pojemnik). W podróży wypijasz minimum 2, a częściej około 3 litrów (lub więcej w zależności od temperatury). Wodę na tydzień trudno jest zabrać ze sobą, bo to bardzo nieporęczny bagaż. Nie mówiąc o tym, że w jakiej torbie się zmieści?
Podsumowując wszystko, moi Gracze odkryli, że chcąc nosić podstawowe wyposażenie, musza nie tylko ograniczyć zapas wody do jednej manierki i często go uzupełniać, ale także pozbyć się sporej części pancerza, łopat, kilofów, złoto wymienić na glejty, a trzy magazynki to wszystko ,czego im trzeba (w zależności od systemów). Gra stała się bardziej wartka i wszystkim zmiany wyszły na dobre. A doszły nowe problemy, takie jak "amunicja mi się kończy, podrzuć magazynek". Polecam.

3 komentarze:

  1. Stosunkowo spora część erpegów (tam, gdzie noszenie wyposażenia jest istotne dla eksploracji, walki, przetrewania i kilku innych powodów) już odzwierciedla to, iż mp.: amunicja, broń, zbroje, żywność, woda, ubranie, obciążają bohatera. Wystarczy stosować się do reguł gry. :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A spora część tego nie uwzględnia (jednej lub więcej wymienionych przeze mnie kategorii) i należy te reguły stworzyć.

      Usuń
  2. Można też wynajmować tragarzy, wrzucać wszystko na konia i takie tam... Faktycznie, kwestia wagi ostatecznie nieźle urozmaica grę ;)

    OdpowiedzUsuń