środa, 30 kwietnia 2014

Szybka gra, brak czasu na sprawdzanie zasad

Czasem gra toczy się szybko i następuje moment, na który jako Mistrz Gry nie jesteś przygotowany. Wypadałoby sprawdzić w zasadach jak to dokładnie jest, ale nie chcesz opóźniać gry. Jak to zrobić, by być fair w stosunku do Graczy, a jednocześnie nie psuć fajnego klimatu bzdurnym sprawdzaniem? Improwizuj!

Jeśli jednak Gracz improwizuje, to Mistrz Gry jest zachwycony. W przeciwnym razie nie jest już tak słodko. Sposobów, by uspokoić graczy jest kilka:

  1. Zaproponuj Graczom użycie wymyślonej na potrzeby chwili mechaniki, jeśli się zgodzą - problem z głowy. Jeśli nie - niech szybko zaproponują swój pomysł (albo zaproponują chociaż czego użyć). Przykład: MG: "Dobra, wisisz na tej ścianie już jakiś czas. Rzuć za siłę, z modyfikatorem -1 za każdą minutę wiszenia. To będzie -5. Inaczej spadniesz."; G: "Wydaje mi się, że powinienem raczej rzucić za kondycję"; MG: "Ok, rzucaj."
  2. Zapytaj, czy któryś z graczy pamięta zasady dotyczące tej konkretnej sytuacji, jeśli nie - zrób tak, jak wydaje Ci się, że będzie dobrze. Często rzut jest skrajny, zatem może wcale zasada nie będzie potrzebna. Jeśli rzut będzie średni i nie będziesz pewien, czy modyfikator wystarczy - rozstrzygnij sytuację na korzyść graczy i powiedz im o tym. Następnym razem, gdy się to przydarzy, sporny rzut rozstrzygniesz przeciwko graczom.
  3. Zastosuj fragment znanej i pamiętanej przez wszystkich mechaniki, modyfikując jedynie jej elementy do sytuacji. Przykład: MG "Spadając z drugiego piętra na ulicę rzucałeś 4k6 obrażeń. Teraz wpadasz do wody. Jeśli rzucisz za pływanie, to wchodzisz do wody gładko i dostajesz tylko 1k6, a jeśli nie rzucisz, to spadasz jak kamień i rzucisz 3k6, bo woda to jednak nie bruk."
Po wszystkim jednak koniecznie sprawdź zapomnianą zasadę, by następnym razem wiedzieć jak ją rozegrać. Powiedz też o działaniu tej reguły Graczom, żeby mieli świadomość w jaki sposób następnym razem zadziała mechanika. Ponadto - jeśli zapomnisz, może któryś z Graczy będzie pamiętał i stosując drugi powyższy sposób przypomni Ci to w odpowiednim momencie.

I na koniec jeszcze rada dla Mistrzów Gry, którzy mają w drużynie Gracza, który nie pamięta zasad, ale ciągle je sprawdza, spowalniając sesję. Grajcie dalej, nie zwracając uwagę na tego Gracza - niech wertuje podręcznik. Gdy otrzyma obrażenia, przegapi szansę, czy stanie się cokolwiek, co mu się nie spodoba i oznajmi, że przecież szukał, odpowiedz, że właśnie jego postać szukała czegoś, była rozkojarzona i generalnie zamiast czuwać, czy nie nadchodzi strażnik, szukała czegoś w plecaku. To powinno pomóc przywrócić sesję do odpowiedniej prędkości. 

2 komentarze:

  1. Co oznacza "szybka gra"? Jakie muszą być okoliczności, żeby był sens korzystać z tej zasady?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chodzi o momenty, kiedy akcja jest wartka i chcemy utrzymać wysokie jej tempo. Przykładowo - miałem w Martwych Ziemiach jedną sesję, która w całości składała się z jednej wielkiej strzelaniny na terenie górskiej posiadłości, po kilkunastu rewolwerowców po każdej stronie konfliktu. Zależało mi na tym, żeby strzelanina nie miała żadnych przerw - żeby ołów fruwał w powietrzu non stop, żeby Gracze poczuli, że nie ma chwili na odpoczynek. W takim momencie stosowałem tą zasadę.

      Usuń