wtorek, 28 czerwca 2022

Sztampa jest dobra

Czy to naprawdę tak źle, jeśli na naszych sesjach pojawiają się ograne i znane schematy? Moim zdaniem nie zawsze. Często wynika z nich dużo dobrego. Oto powody, dla których użycie sztampy w grach RPG może wyjść na dobre.

Instynktowne zachowania


Czasem zależy nam na tym, by Gracze sami domyślili się kto jest kim, lub jak zachowa się dana postać. Chcemy, by pokazali swą wiedzę, intuicję, zdolność przewidywania. Podesłanie w tej sytuacji jakiejś sztampowej postaci sprawia, że nie musisz nic więcej podpowiadać - Gracze sami ogarną co jest na rzeczy. Kiedy zobaczą krzykliwie ubranego Japończyka, w ciemno strzelą, że "ten to zaraz aparat wyciągnie i zacznie fotki cykać" - kiedy tak się stanie, Gracz będzie dumny ze swojego instynktu.

Zabawa konwencją


Czasem warto użyć utartego schematu, ale z drobną różnicą. Niech schemat "mały bystry i cwany szef z wielkim osiłkiem ochroniarzem" okaże się "Wielkim i bystrym szefem, oraz małym i zwinnym ochroniarzem". To odwrotność poprzedniego przykładu, ale czasem użyteczna.

Aspekt humorystyczny


Sztampa może być zabawna. Na sesjach często używamy żartów sytuacyjnych, które rozumie tylko dana grupa - nawiązań do rzeczywistych osób, czy wspólnych przeżyć (często z innych gier). Sztampa to właśnie coś takiego, tylko rozumiane przez większą ilość osób. Wprowadza często tak potrzebne rozluźnienie atmosfery i prowadzi do... lepszej zabawy.

Budowanie świata


Wytworzenie własnych motywów daje Graczom poczucie, że wiedzą w jakim świecie się znajdują. Jakiś charakterystyczny motyw, pojawiający się w wielu przygodach sprawi, że Gracze będą mieli poczucie, że grają w tym samym uniwersum. A o to nam przecież często chodzi, prawda?

Szukanie pomocy


W chwilach, gdy bardzo chcesz pomóc Graczom (bo przed chwilą dostali niezły łomot w miejscu, w którym powinni sobie bez problemu poradzić, a teraz idą na właściwą misję i skończyły im się apteczki), czasem dobrze jest zamiast podsuwać Graczom gotowe rozwiązanie, zdać się na to, że skorzystają ze sztampy. Może zaczną w lesie szukać szałasu dziadka - zielarza, który przecież powinien ich uleczyć, albo znajdą medyka, działającego poza prawem po tym, jak przez alkohol cofnięto mu licencję? Może gdy będą potrzebować informacji ruszą do starego brudnego gliny na emeryturze? Tego typu postacie, które Gracze mają w świadomości świetnie nadają się na wstawki w momentach, gdy sytuacja zaskakuje. I lepiej je wykorzystać, niż na biegu łatać przygodę - kiedy robią to Gracze, ma to więcej sensu.


Sztampa jest dobra, o ile cała przygoda nie jest na niej oparta (a może nawet wtedy - to Wasze Gry i grajcie je tak, żeby się Wam podobały). Nie odżegnujcie się od jakiegoś motywu tylko dlatego, że jest ograny - być może w tym leży jego siła.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz