poniedziałek, 20 stycznia 2020

Rozwijanie umiejętności

Awansowanie postaci, rozwijanie umiejętności, wydawanie Punktów Doświadczenia na nowe atrybuty to nieodzowna cecha większości systemów RPG. Zgodnie z zasadami, postać punktuje pomiędzy sesjami, kiedy Gracze wydają punkty zdobyte w czasie przygody. Najczęściej ma ono wymiar czysto mechaniczny. A co, jeśli włożymy do tego trochę "RolePlayowania"?

Jakie umiejętności można rozwinąć?


Już od dawna nie pozwalam Graczom na swobodne wydawanie punktów na co chcą. Zamiast tego, każę im mówić co planują zrobić z aktualnie zbieraną nagrodą (a nawet z nagrodą, którą planują zebrać). W ten sposób zachęcam Graczy do pokazania na sesji trenowania danej umiejętności.

Przykład: Gdy Gracz planuje rozwinąć charakteryzację, powinien w tym celu trenować, na przykład za pomocą zestawu do makijażu, kilku peruk, może wąsów, które podkradł z pobliskiego teatru. Jeśli nigdy nie miał do czynienia z charakteryzacją, jakim cudem miałby nagle posiąść tę umiejętność?

Gracze mogą więc bez problemu rozwijać umiejętności codzienne (gotowanie, przemawianie, wiedza ogólna) oraz umiejętności, których używają na sesji (walka w przypadku wojowników, strzelanie w przypadku rewolwerowców, otwieranie zamków w przypadku złodziei). Aż do momentu, gdy osiągną poziom mistrzowski.

Umiejętności na poziomie mistrzowskim


Kiedy Postać posiada daną umiejętność na poziomie znacząco wyższym niż zwykli śmiertelnicy, aby dalej się szkolić potrzebuje nauczyciela. Może to być typowe pójście na studia, czy do szkoły wieczorowej. Może być wykupienie lekcji lub korepetycji. Może postać ma w drużynie kogoś, kto ma daną umiejętność przynajmniej na tym samym poziomie co Postać (uznaję, że dwóch mistrzów w danej dziedzinie może szkolić się nawzajem, gdyż możliwe jest, że posiadają inne fragmenty wiedzy, którymi mogą się wymienić - w takim przypadku przyjmuję, że danych dwóch mistrzów może raz na grę uczyć się od siebie, gdy mają równy poziom umiejętności. A później muszą szukać sobie innych nauczycieli, gdyż nauczyli się od siebie już wszystkiego czego mogli).

Co po rozwinięciu umiejętności?


Kiedy wiemy już jak odegrać uczenie się umiejętności, postarajmy się teraz pokazać Graczowi co zmieniło się w jego postrzeganiu świata po tym, jak rozwinął umiejętność. Można dać mu jakiś dodatkowy manewr, za który nie będzie musiał rzucać (po rozwinięciu prowadzenia pojazdów na jakiś poziom mówimy Graczowi, że nauczył się kontrolowanego poślizgu i nie musi wykonywać rzutu, by wyprowadzić pojazd z poślizgu, jeśli wcześniej mógł się spodziewać, że w ten poślizg wpadnie). Można też dać mu jakiś fragment wiedzy, wskazówkę.

Przykład: Ostatnio jeden z moich Graczy podniósł sobie charyzmę, a wcześniej dość długo skupiał się na tym, by przyciągać uwagę płci przeciwnej. Po rozwinięciu charyzmy powiedziałem mu, że zorientował się, że jego zarost rośnie nierówno i kobietom się to nie podoba, za to o wiele lepiej wygląda gładko ogolony. Dałem mu premię +1 do rzutu za kontakty z kobietami, kiedy jest gładko ogolony (golił się w przeciągu ostatnich 12 godzin), a -1, jeśli przez 3 dni nie robił nic z owłosieniem na twarzy.

Nie przepuszczajcie okazji do dodatkowych smaczków wynikających z mechanicznych elementów gry. Rozwijanie postaci może nie tylko zmienić poziomy rzutów w grze, ale także dodać coś w sensie fabularnym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz