Pomijając ekstremalne przypadki, kiedy faktycznie grasz postacią zrobioną z cukru, można by pomyśleć, że deszcz jedynie buduje nastrój na sesji. Nie jest to jednak do końca prawda - w niektórych aspektach deszcz wiele zmienia, zarówno w mechanice gry jak i w odgrywaniu. Poniżej postaram się przedstawić kilka takich właśnie aspektów gry, na które deszcz ma największy wpływ.
- Deszcz powoduje choroby - przemoknięty łatwiej się przeziębia. Efekt wydawałoby się pomijalny, ale w systemach, gdzie istnieją inne rasy może to być brzemienne w skutkach. Inne rasy zaś nie muszą oznaczać kosmitów - mogą to być dowolne rasy podatne na choroby lub sucholubne.
- Deszcz znacząco zmniejsza pole widzenia (i słyszenia). Pamiętajmy o modyfikatorach do strzelania, zmniejszeniu zasięgu maksymalnego (chyba, że ktoś korzysta z innej optyki - wtedy zastanówmy się jak to działa) i wpływie na spostrzegawczość (także przy podsłuchiwaniu czy nasłuchiwaniu).
- Broń czarno prochowa nie lubi wody. Nawet mały deszczyk obniża jej sprawność, podczas ulewy zaś potrafi stać się zupełnie bezużyteczna. Takiej broni używamy w systemach historycznych, ale nie tylko. Warto sprawdzić z czego strzelają gracze.
- Brzemienne w skutkach może też okazać się używanie paralizatora, gdy strugi wody płyną nam po rękach.
- Ziemia zamienia się w błoto pod wpływem opadów. Znacząca spada wtedy szybkość i przyczepność. Pamiętajmy o modyfikatorach i na tym polu.
- Woda opadowa zamarza przy ujemnej temperaturze, a dzieje się to nadzwyczaj szybko. Zimą, w umiarkowanym klimacie dochodzi do dużych wahań dobowych temperatury. Jeśli chcesz mieć lodowisko, spuść na graczy wieczorem (kiedy temperatura jest jeszcze dodatnia) deszcz, a po zmroku (temperatura spada) będą mieli lód.
- Podczas deszczu mniej skuteczne są świece dymne. Deszcz potrafi spłukać dym - nie całkowicie oczywiście, ale zasłona dymna może nie być tak skuteczna i ograniczyć się do mniejszego obszaru.
- Oświetlanie sobie drogi zapałką czy świeczką nie ma sensu podczas deszczu. Dopiero pochodnia poradzi sobie z opadami.
- Deszcz spłukuje zapach. Użyteczne podczas ucieczek przed psami, ale podczas poszukiwania zapachowego frustrujące.
- Mokre znaczy cięższe. Dla obładowanych ekwipunkiem do granic możliwości postaci może to (szczególnie w połączeniu z błotem) stanowić barierę nie do przebycia.
- Prędkość marszu w terenie, podczas deszczu znacząco spada. Ma na to wpływ zarówno widoczność jak i zwiększona śliskość nawierzchni.
- Deszcz wpływa także na warunki na drodze - modyfikatory do prowadzenia mile widziane.
- Pamiętajmy także o ekstremach - deszcze powodują odwoływanie lotów, zmiany miejsc lądowania, powodzie, klęski żywiołowe, zamieniają zwykłe pole w bagno itp.
Dlatego teraz, gdy zadeklarujesz na sesji, że zaczyna padać deszcz spraw, by gracze byli świadomi, że to nie tylko suchy opis, ale i szereg wiążący się z nim utrudnień. Niech mają chęć odpowiedzieć, że zostają w domu, przed telewizorem, a ze złem niech dziś walczy ktoś inny.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz