środa, 23 września 2015

Czas na Przygodę

Wielu Mistrzów Gry nie wie, w jaki sposób przygotować przygodę. Jest to fakt, który psuje zabawę wszystkim i sprawia, że Gracze (i MG) mają frajdę dopiero w okolicy trzeciej sesji. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ z uwagi na chęć zagrania, Mistrzowie nie dają sobie czasu na stworzenie przygody.

Oczywiście rozumiem, że kiedy pada hasło "zagrajmy", wszyscy chcą jak najszybciej zasiąść z kostkami w dłoni i rozgrywać. To dobrze - jeśli chodzi o jednostrzałówkę (która z czasem może zamienić się w coś więcej). Jeśli jednak mamy pomysł na przygodę, ale chcielibyśmy dobrze go wykorzystać, musimy zachować pewne zasady. To zupełnie jak podczas gotowania - jeśli mamy doskonałe składniki, warto poświęcić czas, by obrobić je we właściwy sposób, doprawić, połączyć, przyrządzić, a nie wpieprzyć na surowo. Dlatego właśnie proponuję, by dać sobie czas na przygodę. Im lepszy pomysł, tym bardziej się przyłożyć.

Moja propozycja jest taka:
  • Poinformujmy Graczy, że mamy świetny pomysł na przygodę, że wymiękną i w ogóle - trochę reklamy i przygotowania Graczy nie zawadzi.
  • Poinformujmy ich, że na efekt końcowy będą musieli zaczekać, ale nie bierni - sami też będą musieli coś zrobić.
  • Przyłóżmy się do tworzenia postaci - niespiesznie stwórzmy postaci jak najciekawsze.
  • Dajmy Graczom czas na zaprzyjaźnienie się z postaciami. Niech je przemyślą, napiszą historię, opowiedzą o nich Mistrzowi Gry (i sobie nawzajem, jeśli mają się znać przed przygodą). 
  • W tym czasie rozpiszmy sobie szkielet przygody i przemyślmy wszystkie istotne wydarzenia i lokacje. Zastanówmy się też, co może pójść źle i postarajmy się zatkać luki.
  • Zapoznajmy się z historią postaci - spotkajmy z Graczami, posłuchajmy co mówią, jakie mają nastawienie i oczekiwania.
  • Dokończmy scenariusz uwzględniając to, co wiemy o postaciach i o samych Graczach. Postarajmy się zrobić tak, by na każdej sesji każdy z nich miał coś dla siebie. Nie ma pośpiechu - cały czas podsycając w Graczach chęć gry nie ma strachu, że im się znudzi.
  • Siadając do rozgrywki bądźmy pewni, że doprawiliśmy swój pomysł na wszelkie sposoby i uczyniliśmy z niego arcydzieło. W ten sposób nie tylko Gracze będą mięli frajdę - w ten sposób Mistrz Gry będzie pewny siebie i przygotowany, dzięki czemu prowadzenie sesji pójdzie gładko i nie będzie męczące ani stresujące.
Z doświadczenia wiem, że Gracze lepiej grają, kiedy na TAKĄ przygodę czekali nawet przez kilka tygodni. Szczególnie jeśli poświęcili ten czas na dopracowanie postaci. Jeśli któryś z Graczy chce się spotkać, by omówić swoją postać, koniecznie znajdź na to czas! To może wyjść tylko na dobre.

czwartek, 17 września 2015

Graj Detalem

Gracze, którzy rozegrali dziesiątki gier, mają z pewnością typ postaci, który lubią. Często więc grają postaciami właśnie tego rodzaju. By każda taka postać nie była taka, jak poprzednia, prześcigają się w robieniu ich opisów, znaków szczególnych. Niestety po jakimś czasie nawet one są do siebie zbliżone. Warto więc spróbować czegoś nowego i zamiast opisu charakteru postaci, wzbogacić ją o kilka ciekawych detali - faktów z przeszłości lub charakterystyk, świadczących o czymś, co postać o sobie wie, a co odróżnia ją od innych postaci danego typu.

A teraz wyjaśnienie.

Zamiast opisu postaci, napisz kilka ciekawostek o niej. Pozornie bez znaczenia, mogą o bohaterze mówić więcej niż opis. To może być głupota, ale potem w czasie gry okaże się, że taki detal nadał postaci zupełnie inny wydźwięk.

Przykład:

Wpisując "Nigdy nie założy nowej rolki papieru toaletowego" nie dajesz wielkiej informacji, ale w rzeczywistości wiesz, że postać jest trochę bałaganiarzem a trochę leniem. Wiele rzeczy podporządkowuje połączeniu właśnie tych cech.

Zapisując zaś "Potrafi spróbować lukru na torcie, nie zostawiając po sobie żadnych śladów" oznajmicie jednocześnie, że postać jest łasuchem, ale i dość zręcznym cwaniakiem.



Nie bójcie się eksperymentować w tej dziedzinie, nadając postaci od jednej do trzech takich specjalnych właściwości, nazwanych tutaj detalami. Takie postacie będą o wiele ciekawsze i wielowymiarowe.